Fundusze strukturalne i system finansowania projektów UE 9.6-A-II-FSP
1. Prawo pierwotne UE w przedmiocie funduszy strukturalnych, w szczególności przepisy TFUE
2. Prawo finansowe UE w przedmiocie funduszy strukturalnych, w szczególności aktualne tzw. rozporządzenie finansowe
3. Prawo wtórne UE w przedmiocie funduszy strukturalnych, w szczególności Rozporządzenie nr 2021/1060 oraz rozporządzenia szczegółowe w przedmiocie funduszy UE
4. EFRR i jego zakres
5. EFS+ i jego zakres
6. FS UE a tak zwany „Krajowy plan odbudowy” dla RP i jego umocowanie w prawie UE i PL („Recovery and Resilience Plan”)
7. Finansowanie projektu przez UE a współfinansowanie projektu przez UE oraz Państwa Członkowskie
8. Zagadnienia pomocy państwa w funduszach strukturalnych: art. 107 ust. 1 TFUE i jego konsekwencje
9. Polskie normy wdrażające prawo UE w dziedzinie FS: tak zwane „ustawy wdrożeniowe” 2014-2020 oraz 2021-2027
10. Środki wsparcia w zakresie funduszy strukturalnych: dotacje, tzw. pomoc zwrotna, pożyczki, poręczenia/gwarancje, instrumenty finansowe
11. Nieprawidłowości w zakresie wydatkowania finansowania w projektach UE
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
K_W08 W pogłębiony sposób objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U04 Samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku.
K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U09 Posiada rozszerzoną umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny administracji publicznej.
K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębionego wykazywania aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie administracji publicznej, wykazywania odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna, pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, mieszana,
Inna: Wedle wyboru osoby studiującej (osób) – prowadzący nie ogranicza wyboru formy zaliczenia / egzaminu. Możliwość wcześniejszego zaliczenia na konsultacjach. Przykładowe formy – test jednokrotnego wyboru, forma ustna / pisemna opisowa, rozwiązanie kazusu. Uwaga – uzyskiwane ocen jest możliwe w formule „open book” – możliwy dostęp do systemu informacji prawnej u prowadzącego lub wziętych ze sobą pozycji literatury w czasie uzyskiwania oceny, jednakże podstawowy czas zaliczenia (15 min. na pytanie otwarte, 20 minut na test) powinien być wzięty pod uwagę przez osobę studiującą, która nie powinna tylko polegać na tych pomocach dydaktycznych. W razie kazusu, będzie on sporządzany na piśmie i przedkładany prowadzącemu do analizy.
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: ustna, pytania otwarte
pisemne, test jednokrotnego wyboru, mieszana,
Jw., przy czym osoba prowadząca ćwiczenia może ustalić z grupą sposób zaliczenia
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism,
Mieszane metody dydaktyczne, w szczególności z wykorzystaniem materiałów dodatkowych elektronicznych i prezentacji multimedialnych
W razie wyboru formy testu – test jednokrotnego wyboru, 30 pytań z 4 propozycjami odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. 1 punkt za poprawną odpowiedź Ocena pozytywna od 15 do 18 punktów (3.0), 19-20 – 3.5, 21-24 – 4.0, 25-27 – 4.5, 28-30 - 5.0.
W razie wyboru formy ustnej / pisemnej opisowej – 3 pytania z 3 ocenami cząstkowymi z każdego pytania, pytania w zakresie sylabusu. Ocena ogólna to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych, zaokrąglana w górę do pełnej oceny.
W razie wyboru formy kazusu, ocena pod kątem zgodności z prawem powszechnie obowiązującym oraz jakości argumentacji (w szczególności co do użycia orzecznictwa, literatury, prawa Unii itp.). Możliwość dodatkowego omówienia kazusu z prowadzącym, która będzie uwzględniana w ocenie.
Literatura
Osoba studiująca może używać dowolnej – aktualnej – literatury w zakresie przedmiotu.
Przykładowe pozycje z literatury:
Komentarz MR do przepisów Rozporządzenia nr 2021/1060
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/aktualnosci/komentarz-do-rozporzadzen-ue-dla-polityki-spojnosci-na-lata-2021-2027/
Ł. Stępkowski, Sytuacja prawna przedsiębiorstwa w prawie Unii Europejskiej dotyczącym pomocy państwa, Wrocław 2020
P. Dubel, Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: