Współczesne koncepcje administracyjno - prawne 9.6-A-WKP
1. Administracja publiczna w koncepcja W. Wilsona oraz M. Webera
2. Administracja a polityka
3. Instytucjonalna teoria administracji, rational choice theory
4. New Public Managment
5. New Public Governance
6. Neo-Weberian State
7. Postmodernistyczna koncepcja administracji publicznej
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
Umiejętności:
K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom
K_U04 występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną
Wykład
Przygotowanie eseju na zadany temat z wykorzystaniem koncepcji polityczno prawnych administracji publicznej
Kryteria oceny: ocena bdb - praca twórczo rozwija tezę postawioną w eseju, wykorzystuje w szerokim zakresie poglądy doktryny; db - praca prezentuje tezę postawioną w eseju z wykorzystaniem poglądów doktryny; dst - praca prezentuje tezę postawioną w eseju z z minimalnym odwołaniem się do poglądów doktryny;
Literatura
The Public Administration Theory Primer, H. George Frederickson, Kevin B. Smith, Christopher W. Larimer, Westview Press 2012.
Izdebski Hubert, Fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2007.
Batko Roman, Golem Awatar Midas Złoty Cielec, Organizacja publiczna w płynnej ponowoczesności, Warszawa 2013
Kulesza Michał, Sześciło Dawid, Polityka administracyjne i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013.
Osborne David; Gaebler Ted, Rządzić inaczej, Poznań 2005.
George H. Frederickson, The Spirit of Public Administration, Jossey-Bass, San Francisco 2015.
Stilman R. J., (1996), Public administration: concepts and cases, 6th ed., Boston,
Woodrow Wilson – The study of administration,
Goodnow F. J., (1900) Politics and administration: a study of government, New York, Russel&Russel, pp. 17-26.
White, L. D., (1926), Introduction to the study of public administration, New Jersey, Prentice Hall, pp. 1-13
Pollitt, C.,(2003), The essential public manager, Berkshire, Open University Press
Denhardt, Janet Vinzant.
The new public service: serving, not steering by Janet V. Denhardt and
Robert B. Denhardt.—Expanded ed.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: