Umiejętności komunikacyjne i interpersonalne 9.6-AIV-II-WM2
Umiejętności interpersonalne, tzw. miękkie, jako kompetencje społeczne;
Podstawowe grupy umiejętności społecznych: zdolności komunikacyjne, negocjacyjne, zarządzanie konfliktami, słuchanie, zarzadzanie ludźmi, nastawienie;
Umiejętności przekazu i odbioru komunikatu;
Etapy komunikacji;
Bariery komunikacyjne;
Porozumiewanie się w różnych sytuacjach społecznych;
Aktywne słuchanie, techniki prawidłowej komunikacji;
Kompetencje komunikacyjne;
Rodzaje komunikatów;
Asertywne zachowanie;
Emocje w relacjach międzyludzkich;
Inne przykłady umiejętności interpersonalnych, tj.: mediacja, decyzyjność, budowanie relacji, perswazja, motywowanie innych, współpraca z innymi itp.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
Umiejętności:
K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom
K_U08 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.
K_U09 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U12 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji, zdolność do kierowania zespołami ludzkimi.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne: symulacje działań, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest obecność, dla chętnych na podwyższenie oceny prezentacja multimedialna z przedstawieniem i omówieniem danego zagadnienia
Literatura
A. Pease, B. Pease, Mowa ciała, Poznań 2019
E. Marciniak, Komunikacja społeczna, Warszawa 2014
R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016
M. Emmons, R. Alberti, Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych, Gdańsk 2018
E. M. Cenker, Negocjacje, jako forma komunikacji interpersonalnej, Poznań 2011
D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007
D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007
K. Bocheńska-Włostokowska, Akademia umiejętności interpersonalnych 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009
D. Dwyer, Bliskie relacje interpersonalne, Gdańsk 2005
M. McKay, M. Davis, P. Finning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005
K. Hogan, Sztuka porozumiewania się. Twoja droga na szczyty, Warszawa 2005,
M. Montana - Czarnowska, Przyjazne porozumiewanie się, Gdańsk 2004
J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: