Służby specjalne RP 9.6-IV-BW-SSR
Problematyka wykładu/ wykładu konwersatoryjnego
- Istota i tradycje służb specjalnych.
- Rola i zadania służb specjalnych w bezpieczeństwie narodowym.
- Zadaniowanie służb specjalnych.
- Założenia reformy służb specjalnych.
- Siły, środki, etapy i podmioty działania służb specjalnych.
- Żródła informacji wywiadowczej.
- Charakterystyka aparatu zdobywającego informacje i metod jego pracy.
- Analiza i ocena informacji. Kulisy tajnych operacji CIA w okresie zimnej wojny. Ewolucja modelu polskich służb spe-cjalnych po 1989 roku.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W efekcie przeprowadzonych zajęć student powinien znać:
1. Rolę i zadania służb specjalnych.
2. Podział służb specjalnych państwa.
3. Źródła informacji wywiadowczych.
4. Metodologię analizy informacji.
Umiejętności
W efekcie przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć umiejętność:
1. Określenia potrzeb i zależności oraz uwarunkowań funkcjonowania służb specjalnych.
2. Określenia praktycznych płaszczyzn współdziałania funkcjonariuszy ochrony i policji ze służbami specjalnymi.
3. Analizowania informacji.
4. Określenia specyfiki działań poszczególnych służb specjalnych.
Kompetencje społeczne (postawy)
Celem prowadzonych zajęć jest ukształtowanie sylwetki absolwenta:
1. Kształtowanie postaw współodpowiedzialności za bezpieczeństwo państwa oraz cech osobowych pożądanych u funkcjonariusza policji, służb specjalnych i agencji ochrony.
2. świadomego swojej roli w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego;
3. rozumiejącego istotę działalności służb specjalnych;
4. otwartego na nowe wyzwania;
5. kreatywnego;
6. twórczego w myśleniu.
Kryteria oceniania
• wykład problemowy / wykład konwersatoryjny / wykład z prezentacją multimedialną
• Sposób zaliczenia
• Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział w zajęciach(wykłady, ćwiczenia) w wymiarze powyżej 80% ogólnej liczby spotkań oraz zdanie egzaminu w formie pisemnej.
B. Formy zaliczenia:
• Zaliczenie na ocenę: test wielokrotnego wyboru.
• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji / przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników (pisemna / ustna) / wykonanie określonej pracy praktycznej celem zaliczenia.
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Literatura obowiązkowa:
1. Sławomir Zalewski, Służby specjalne w państwie demokratycznym, AON, Warszawa
2. Sławomir Zalewski, Ewolucja modelu polskich służb specjalnych, 1990-2002, AON, Warszawa
3. Raport o działaniach żołnierzy i pracowników WSI …tzw. Raport Macierewicza, Monitor Polski nr 11 z dnia 16 lutego 2007 roku, str. 382 – 458.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
4. Sun Tzu, Sun Pin, Sztuka wojny, wydanie II, Helion, 2008
5. Sumliński W., Z mocy bezprawia, Fronda, 2011
6. Roger Faligot, Remi Kauffer, Służby specjalne. Historia wywiadu i kontrwywiadu na świecie, Iskry, 2006
7. Tim Weiner, Dziedzictwo popiołów. Historia CIA, Rebis, 2009
8. Robert Littel, W gąszczu luster, powieść o CIA, Noir Sur Blanc, 2005
9. Robert Littel, Legendy czyli maski szpiega, Noir Sur Blanc, 2006
10. Milt Bearden, James Risen, KGB kontra CIA, Świat Książki, 2008
11. Władysław Kozaczuk, W kręgu Enigmy,Książka i Wiedza, 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: