Nauka prawa i wpływ na rozwój prawa 9.6.Z-AIV-II-NWP
Pojęcie szkoły, nurtu i kierunku naukowego (kryteria wyodrębnienia, problem wzajemnych oddziaływań naukowych, znaczenie autorytetów w nauce). Główne szkoły we współczesnej nauce prawa (np. historyczna, klasyczna, antropologiczna, socjologiczna). Pojęcie tradycji i postępu w nauce prawa. Omówienie najważniejszych szkół naukowych i przedstawienie ich głównych przedstawicieli w polskiej oraz niemieckiej nauce prawa, a także zasygnalizowanie najistotniejszych kwestii w tym zakresie w rosyjskiej, francuskiej, angielskiej i włoskiej nauce prawa. Wpływ nauki prawa w innych krajach na rozwój polskiej nauki prawa. Syntetyczne przedstawienie dziejów nauczania prawa w Polsce (najważniejszych polskich uczelni prawniczych, w tym na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego oraz wybranych wybitnych polskich prawników). Ukazanie wpływu nauki prawa na rozwój prawa ze szczególnym uwzględnieniem prawa cywilnego i karnego oraz aktualnie obowiązującego prawa na rozwój nauki i dydaktyki prawa. Aktualny podział na dziedziny, dyscypliny i specjalności naukowe w zakresie nauk prawnych (klasyfikacja KBN-ska).
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma pogłębioną wiedzę na temat nauki prawa, jej pozycję w systemie nauk społecznych oraz wzajemne oddziaływanie, a także jej wpływ na rozwój prawa.
Umie wymienić kryteria wyróżnienia i rozumie podstawowe pojęcia i zasady w zakresie nauki prawa oraz ich oddziaływania na rozwój prawa.
Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska z zakresu nauki prawa na tle ewolucji i obowiązującego prawa.
Wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauki prawa do opisu i analizy procesów tworzenia i stosowania prawa.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności odnośnie do antycypacji zjawisk naukowych i prawnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych odpowiedzi ustnych oraz pracy pisemnej.
Literatura
(red.) J. Goćkowski, A. Siemianowski - "Szkoły w nauce", Wrocław 1981
S. Kamiński - "Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauki i klasyfikacja nauk", Lublin 1998
K. Jodkowski - "Wspólnoty uczonych, paradygmaty i rewolucje naukowe", Lublin 1990
J. Karpiński - "Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych", Warszawa 1980
T.S. Kuhn - "Struktura rewolucji naukowych", Warszawa 1968
W. Voise - "Nowożytne społeczności uczonych", Warszawa 1973
W. Strawiński - "Prostota, redukcja, jedność nauki. Studium z zakresu filozofii nauki", Warszawa 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: