Prawa człowieka i etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych 9.6.Z-BW-PCE
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
• Geneza i rozwój praw człowieka i systemu ich ochrony
• Generacje praw człowieka
• Kategorie praw człowieka;
• Ochrona praw człowieka: w znaczeniu wąskim i szerokim; uprzednia i następcza;
• Podstawowe pojęcia: wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela
• Charakterystyka systemów międzynarodowej ochrony praw człowieka: systemu uniwersalnego oraz systemów regionalnych
• Instytucje i środki ochrony przestrzegania praw człowieka w każdym z systemów ochrony praw człowieka
• Analiza treści zasadniczych aktów prawnych z zakresu ochrony praw człowieka m.in. Karty Narodów Zjednoczonych, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowego Paktu Praw Ekonomicznych, Socjalnych i Kulturalnych, Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
• System ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
• Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - warunki dopuszczalności skargi: kryteria formalne, proceduralne podstawy niedopuszczalności, podstawy niedopuszczalności odnoszące się do właściwości Trybunału, niedopuszczalność oparta na meritum sprawy, formularz skargi
• Konstytucyjne środki ochrony wolności i praw w Polsce
• Analiza standardów przestrzegania poszczególnych praw w systemie krajowym i systemach międzynarodowych w oparciu o orzecznictwo ETPCz, KPCz, ETS.
• Pojęcie etyki i moralności.
• Rozwój myśli etycznej.
• Uregulowania prawne z zakresu etyki służby publicznej w Polsce,
• Analiza i porównanie uregulowań poszczególnych etyk zawodowych: etyka funkcjonariuszy Policji, Służby Celnej, Straży Granicznej, Służby Więziennej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01, K_W08, K_W09
Umiejętności
K_U01, K_U04, K_U05
Kwalifikacje
K_K01, K_K03
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• wykład - wykład problemowy z prezentacją multimedialną
• ćwiczenia audytoryjne - analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, analiza orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
Sposób zaliczenia
• ćwiczenia - zaliczenie z oceną
• wykład - egzamin z oceną
Formy zaliczenia
• wykład - egzamin pisemny: testowy z pytaniami jednokrotnego wyboru, pytaniami wielokrotnego wyboru, pytaniami otwartymi, kazusami
• ćwiczenia –przygotowanie i wygłoszenie referatu, aktywność podczas zajęć, test z pytaniami jednokrotnego wyboru, pytaniami wielokrotnego wyboru
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% plus 1 punkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2003.
• Gronowska B., Jasudowicz T., Balcerzak M., Lubiszewski M., Mizerski R., Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i administracji, Toruń 2005.
• Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J.A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.
• Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2010.
• Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucja, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2000, 2002
• Łopatka A., Jednostka. Jej prawa człowieka, Warszawa 2002.
• Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, red. L. Wiśniewski, Warszawa 2006.
• G.Michałowska – Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej
• R.Matysiuk, R.Rosa, Prawa człowieka – prawa dziecka
• Orzecznictwo Komitetu Praw Człowieka
• M.A.Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka.Wybór orzecznictwa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: