Staropolski parlamentaryzm z uwzględnieniem bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego Polski 9.6.Z-BW-SPU
Cele przedmiotu
W zakresie wiedzy: zakres materiału obejmuje dzieje ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej. Na podstawie dobranych haseł programowych ukazane zostaną zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasady ustroju społecznego i zasady ustroju politycznego). Wyeksponowane zostaną przede wszystkim zasady: suwerenności narodu szlacheckiego; mieszanej (monarchiczno-republikańskiej) formy rządów; podziału władzy oraz ustroju parlamentarnego.
Treści programowe
Problematyka wykładu
I. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej szlacheckiej.
II. Stan badań nad polskim parlamentaryzmem.
III. Parlamentaryzm szlachecki w Rzeczypospolitej XVI-XVII w. Stan badań i postulaty badawcze.
IV. Senat Rzeczypospolitej w XVI-XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze.
V. Sejm i sejmiki Rzeczypospolitej w XVIII w. Stan badań i postulaty badawcze.
VI. Osiągnięcia i problemy badań nad parlamentaryzmem Wielkiego Księstwa Litewskiego.
VII. Parlament miejscem politycznej integracji i społecznej edukacji.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Znajomość dziejów ustroju społeczno-politycznego Rzeczypospolitej szlacheckiej, zasad ustrojowych Rzeczypospolitej Obojga Narodów (zasad ustroju społecznego i zasad ustroju politycznego).
Umiejętności
Wyrobienie umiejętności postrzegania dziejów ustroju politycznego i społecznego Rzeczypospolitej szlacheckiej w kontekście tradycji kulturowej związanej z powstaniem i rozwojem parlamentaryzmu polskiego; gromadzenie informacji i sporządzanie opracowań dotyczących polskiego wkładu w rozwój instytucji parlamentarnych na przestrzeni dziejów; promocja tradycji kulturowej wywodzącej się z kolebki parlamentaryzmu polskiego.
Kompetencje społeczne (postawy)
Podnoszenie świadomości społeczno-politycznej; propagowanie idei samorządności, demokracji, a zwłaszcza tradycji, bogactwa historycznego i współczesności parlamentaryzmu polskiego z uwzględnieniem kontekstu europejskiego; podejmowanie działań służących rozwojowi oraz popularyzacji lokalnego i narodowego dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
A. Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
• zaliczenie ustne na podstawie prezentacji wybranych przez studentów tematów
C. Podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów uczenia się
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Historia Sejmu polskiego, t. I. Do schyłku szlacheckiej Rzeczypospolitej, pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984.
2. W. Uruszczak, Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2008, t. 60, z. 2, s.125-156.
3. I. Lewandowska-Malec, Sejm walny koronny Rzeczypospolitej Obojga Narodów i jego dorobek ustawodawczy (1587-1632), Kraków 2009.
4. A. Rachuba, Wielkie Księstwo Litewskie w systemie parlamentarnym Rzeczypospolitej w latach 1569-1763, Warszawa 2002.
5. J. Dzięgielewski, Sejmy elekcyjne, elektorzy, elekcje 1573-1674, Pułtusk 2003.
6. Urzędnicy centralni i nadworni Polski XIV-XVIII wieku, pod red. A. Gąsiorowskiego, Kórnik 1992.
B. Literatura uzupełniająca
Studenci otrzymali wydruk bibliografii do dziejów sejmu i samorządu przygotowanej przez E.A. Mierzwę z: „Teki Sejmowe” 2010, nr 1, s. 157-239.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: