Etyka w administracji 9.6.Z-III-EKJ
1. Etyka- zagadnienia pojęciowe i definicyjne, podstawowe podziały, etyka a moralność, historia etyki jako historia idei
2. Wybrane idee etyczne starożytności, średniowiecza, okresu nowożytnego
3. Etyka zawodowa jako etyka deontologiczna – zagadnienia definicyjne
4. Problematyka statusu kodeksów deontologicznych jako źródeł prawa i ich treści
5. Etyka w administracji – podstawowe wartości, tzw. funkcje wewnętrzne i zewnętrzne
6. Model urzędnika
7. Naruszenia etyki deontologicznej i ich konsekwencje1. Etyka- zagadnienia pojęciowe i definicyjne, podstawowe podziały, etyka a moralność, historia etyki jako historia idei
2. Wybrane idee etyczne starożytności, średniowiecza, okresu nowożytnego
3. Etyka zawodowa jako etyka deontologiczna – zagadnienia definicyjne
4. Problematyka statusu kodeksów deontologicznych jako źródeł prawa i ich treści
5. Etyka w administracji – podstawowe wartości, tzw. funkcje wewnętrzne i zewnętrzne
6. Model urzędnika
7. Naruszenia etyki deontologicznej i ich konsekwencje
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
Umiejętności:
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.Wiedza:
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
Umiejętności:
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną,
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, dyskusje, projekty studenckie
Ocena 5.0: wieloaspektowa prezentacja referatu na wybrany przez studenta temat (z listy proponowanych referatów), analiza aktów prawnych właściwych dla wybranego tematu, aktywność w dyskusji nad innymi prezentowanymi referatami;
Ocena 4.5: prezentacja referatu na wybrany przez studenta temat (z listy proponowanych referatów), analiza aktów prawnych właściwych dla wybranego tematu, aktywność w dyskusji nad innymi prezentowanymi referatami;
Ocena 4.0: prezentacja referatu na wybrany przez studenta temat (z listy proponowanych referatów), aktywność w dyskusji nad innymi prezentowanymi referatami;
Ocena 3.5: aktywność w dyskusji nad innymi prezentowanymi referatami;
Ocena 3.0: odpowiedź na pytania zadane przez prowadzącego do prezentowanych referatów.
Literatura
Literatura:
I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2015.
Etyka prawnicza. Stanowiska i perspektywy, red. H. Izdebski, P. Skuczyński, War-szawa 2008.
Etos urzędnika, red. nauk. D. Bąk, Warszawa 2007.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
S. Sykuna, Etyka prawnicza. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 2018.
J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Bielsko-Biała 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: