Podstawy psychologii 9.6.Z-III-PP
•Psychologia jako nauka. Podstawowe dziedziny psychologii. Kierunki w psychologii: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna.
•Właściwości psychologiczne jako wyznaczniki funkcjonowania człowieka. Podstawowe procesy psychiczne : procesy poznawcze (percepcja, pamięć, myślenie). Emocje i motywacja. Wpływ emocji i motywacji na działanie. Konflikty motywacyjne.
•Stres i frustracja. Sytuacje trudne i sposoby reagowania na frustrację. Następstwa stresu. Odporność na stres. Sposoby radzenia sobie ze stresem.
•Osobowość. Koncepcje cech i typów osobowości. Temperament, typologia Kretschmera. Pojecie inteligencji.
•Model kompetencji społecznych. Aspekty kompetencji społecznych (poznawczy, motywacyjny i behawioralny). Inteligencja emocjonalna.
•Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Rozumienie sytuacji społecznych (kontekst, komunikaty werbalne i niewerbalne). Stereotypy i uprzedzenia. Atrakcyjność interpersonalna. Umiejętność autoprezentacji.
•Asertywność w komunikacji interpersonalnej i działaniu. Reguły asertywnej komunikacji. Zasady zachowań asertywnych w sytuacjach społecznych. Prawa osobiste i wymogi roli społecznej.
•Rozwiązywanie konfliktów. Istota konfliktów interpersonalnych. Tradycyjne sposoby rozwiązywania
konfliktów. Zniekształcenia w spostrzeganiu siebie i innych ludzi w sytuacji konfliktowej. Zasady
konstruktywnego rozwiązywania konfliktów wg D. Johnsona
•Umiejętność wywierania wpływu na ludzi. Mechanizmy wywierania wpływu. Manipulacje społeczne i sposoby obrony przed niepożądanym wpływem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w administracji publicznej , rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta administracji w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
Umiejętności: K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
Kompetencje: K_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą podczas zajęć. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta podczas zajęć. Egzamin pisemny obejmujący tematykę omawianą na wykładzie (5 pytań). Kryteria oceniania – ocenę dostateczną otrzymuje student, który poprawnie i kompletnie odpowiedział na trzy pytania (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytania). Poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na cztery pytania – ocena dobra (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytanie), poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na pięć pytań – ocena bdb.
Literatura
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk 2003.
Zimbardo P., Ruch F., Psychologia i Ŝycie, Warszawa 2004.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.
Argon E., Psychologia społeczna, Poznań 2006.
Strelau J. , Psychologia, Gdańsk 2003.
Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2007.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004.
Fensterheim H., Baer J., Nie mów „tak”, gdy chcesz powiedzieć „nie”, Warszawa 2006.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: