Legislacja administracyjna 9.8-LA
Legislacja administracyjna
Podstawowe poglądy na tworzenie prawa
Zasady techniki prawodawczej
Działalność legislacyjna w demokratycznym państwie prawnym
Metodyka prac prawodawczych
Stanowienie aktów prawa wewnętrznego, ich moc prawna oraz zasady publikacji
Kontrola sądowa nad działalnością legislacyjna administracji
Nadzór i kontrola nad działalnością legislacyjną administracji
Konstytucyjny system źródeł prawa
Konsultacje społeczne w procesie tworzenia prawa
Budowa aktu normatywnego, systematyzacja
Redagowanie projektu uchwały, zarządzenia
Ogłaszanie aktów legislacji administracyjnej
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W07 Zna podstawowe techniki legislacyjne.
K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, Przygotowanie projektu aktu normatywnego
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
Zaliczenie na ocenę składające się z ocen z:
wykonania pracy zaliczeniowej - projektu - waga 4;
zaliczenia ustnego/pisemnego z pytaniami (zadaniami) otwartymi waga 3;
zaliczenia pisemnego/ustnego - rozwiązanie problemu, odpowiedź na pytanie problemowe waga 3.
Ocena końcowa: 3.00 – 51-60%, 3.50 – 61-70%, 4.00 – 71-80%, 4,50 – 81-90%, 5.00- 91-100%
Literatura
1. Tomasz Bąkowski, Piotr Uziębło, Grzegorz Wierczyński, Zarys legislacji administracyjnej. Uwarunkowania i zasady prawotwórczej działalności administracji publicznej, pod red. T. Bąkowskiego, Wrocław 2010.
2. Marcin Mazuryk, Mateusz Kaczocha, Legislacja administracyjna, Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2012.
3. esław Grzonka, Legislacja administracyjna: zarys zagadnień podstawowych, Warszawa Wydawnictwo C. H. Beck 2015.
4. Zarys metodyki pracy legislatora, pod red. Andrzeja Malinowskiego, Warszawa 2009.
5. Mariusz Błachut, Włodzimierz Gromski, Jacek Kaczor, Technika prawodawcza, Warszawa 2008.
6. Legislacja administracyjna, Mirosław Karpiuk, Jarosław Kostrubiec, Mariusz Paździor, Katarzyna Popik-Chorąży, Kamil Sikora, Warszawa 2013.
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483).
• Ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów (tj. jednolity 27 sierpnia 2011r. Dz.U . z 2011, Nr 197, poz.1172 t.j.).
• Rozporządzenie Prezesa rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002r., Nr 100, poz. 908).
• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2010r. w sprawie zadań Rady Legislacyjnej oraz szczegółowych zasad i trybu jej funkcjonowania (Dz. U. z 2011r., Nr 6, poz. 21).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: