Techniki negocjacji i mediacji w administracji 9.8-TMNA
Treści programowe dla wykładu i ćwiczeń:
1. Pojęcie konfliktów i sporów, charakter konfliktów, etapy konfliktu i sposoby ich rozwiązywania
2. Rozwój alternatywnego rozwiązywania konfliktów i sporów na świecie i w Polsce
3. Prawo administracyjne a idea alternatywnego rozwiązywania konfliktów i sporów
4. Werbalne i niewerbalne strategie i techniki negocjacyjne
5. Polubowne i konsensualne aspekty działań w administracji – aspekty prawne
6. Mediacja w postępowaniu administracyjnym – analiza regulacji prawnych
7. Znaczenie i charakter mediacji w wybranych gałęziach prawa: prawo pracy, prawo rodzinne i opiekuńcze, prawo karne; mediacje sądowe i pozasądowe
8. Mediator - regulacje prawne dotyczące wyboru mediatora, kompetencje i zadania mediatora, podnoszenie kwalifikacji, etyczne aspekty działań mediatora (kodeks etyki mediatora)
9. Alternatywne rozwiązywanie sporów prawnych a konstytucyjny charakter i znaczenie zasady prawa do sądu - regulacje konstytucyjne i wybrane tezy orzecznictwa TK i SN
10. Ustawa z dnia 10 września 2015 roku o zmianie ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów – analiza podstawowych regulacji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną,
1. Aktywne logowanie się i wykonywanie zadań w przewidzianym czasie
2. Przygotowanie i prezentacja przed grupą ćwiczeniową wybranego przez studenta tematu referatu; forma prezentacji jest dowolna
3. Udział dyskusji nad prezentowanym referatem
Ocena końcowa jest wynikiem przygotowanego referatu, jego sposobu prezentacji oraz udziału w dyskusjach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura:
1. A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacje sądowe i pozasądowe. Zarys wykładu, Warszawa 2014.
2. A. Jakubiak-Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010.
3. Alternatywne formy rozwiązywania sporów w teorii i w praktyce. Wybrane zagadnienia, red. H. Duszka-Jakimko, S.L. Stadniczeńko, Opole 2008.
4. Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Kraków 2004.
5. A. Skóra, Idea mediacji w postępowaniu administracyjnym, Mediator 2004, nr 29.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: