Prawnokryminalistyczne działania antykorupcyjne 9.8.Z-BW-PkA
1) Geneza powstawania przestępstw korupcyjnych.
2) Charakterystyka przestępstw korupcyjnych.
2) Koncepcje działań związanych z profilaktyką antykorupcyjną.
3) Programy przeciwdziałania korupcji.
4) Analiza zachowań o charakterze korupcyjnym.
5) Zasady ponoszenia odpowiedzialności karnej za przestępstwa korupcyjne.
6) Operacyjno-rozpoznawcze oraz dochodzeniowo-śledcze metody działania organów ścigania
w sprawach związanych z popełnieniem przestępstw korupcyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w bezpieczeństwie wewnętrznym, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta bezpieczeństwa wewnętrznego w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania.
K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw.
K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące.
K_W07 Zna podstawy nauk pomocniczych dla bezpieczeństwa wewnętrznego (np. kryminologii, kryminalistyki, penitencjarystyki, ergonomii, logistyki, bezpieczeństwa i higieny pracy) ,zna etykę zawodu pracowników organów bezpieczeństwa wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach bezpieczeństwa.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność ustalania stanu faktycznego, wykładni przepisów i subsumcji jak i wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych.
K_U05 Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U09 Posługuje się nabytą wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania strategii działań odnoszących się do problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego, generowanie rozwiązań konkretnych problemów, prognozowanie ich przebiegu, rozwiązania ,przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: praca semestralna
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Konwersatorium:
• Uzyskanie zaliczenia na ocenę w formie opracowania pracy semestralnej
• Uzyskanie co najmniej 9 pkt.
Liczba zdobytych punktów przeliczana jest wg następującej skali:
9-10 pkt. - dst; 11-12 pkt. - dst+; 13-14 pkt. - db; 15-16 pkt. - db+; 17-18 pkt. – bdb
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
Chrustowski T. (1985). Prawne, kryminologiczne i kryminalistyczne aspekty łapówkarstwa. Wyd. Prawnicze, Warszawa 2.
Gielewska A. (2000). Korupcja w służbie zdrowia. Służba Zdrowia, (nr 90).
Kurczewski J. (red) (2000). Korupcja w życiu społecznym. ISP, Warszawa.
Marcol A. (red) (1992). Korupcja: problem społeczno-moralny. Wyd. Świętego Krzyża, Opole.
Rose – Ackerman S. (2001). Korupcja i rządy: przyczyny, skutki i drogi reform. Fundacja im. S. Batorego, Warszawa.
Sterlau J. (1985). Temperament, osobowość, działanie. PWN, Warszawa.
Surkont M. (1999). Łapownictwo. Wyd. Prawnicze „Lex”, Sopot.
Szcząska K. (1999). Z dziejów korupcji. Prawo i Życie, (nr 8).
Tarchalski K. (2000). Korupcja i przywilej: zarys teorii i praktyki. Semper, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: