Dostęp do informacji 9.8.Z-II-DI
Przedstawienie genezy instytucji dostępu do informacji i rozwoju podstaw regulacji prawnej w tym zakresie w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej oraz ich implementacji w prawie polskim. Szczegółowe omówienie podstaw prawnych dostępu do informacji w Konstytucji RP oraz regulacji prawnej dostępu do informacji publicznej oraz dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, w tym odpowiednio zakresu podmiotowego i przedmiotowego a także form i procedury uregulowanego w nich dostępu do informacji. W ramach wykładu konwersatoryjnego zadania praktyczne z identyfikacją przepisów prawa polskiego implementujących odpowiednie postanowienia zawarte w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom
K_U06 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Lista zagadnień problemowych omówiona na ostatnich zajęciach i udostępniona studentom
Egzamin pisemny – test odwołujący się do zagadnień problemowych
• Test
– 3 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 3
– 3 pytania otwarte (punktacja 0-6) – max 18
• Punktacja pytań otwartych
– Zawartość merytoryczna: 0-4 punkty
– Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań: 0-2 punkty
• Ocena
– 11-12 pkt: dostateczny
– 11-12 pkt: dostateczny
– 13-14 pkt: dostateczny plus
– 15-16 pkt : dobry
– 17-18 pkt: dobry plus
– 19-21 pkt : bardzo dobry
Literatura
• J. Jendrośka, M. Bar, Dostęp do informacji. Skrypt. Wrocław 2009
• Dostęp do informacji publicznej, P.Szustakiewicz (red), wyd.Beck, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: