Organizacja pracy biurowej i kancelaryjnej 9.A.D3.3.OPBiK
Przedmiot ma z założenia pozwolić studentom nabyć wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu z podstawowych pojęć, zasad i instytucji związanych z wykonywaniem pracy biurowej. Student poznaje środowisko wykonywania pracy biurowej, klasyfikację dokumentacji oraz jej obieg i archiwizowanie, a także przestrzega zasad postępowania z dokumentami objętymi klauzulą tajności, znać procedurę postępowania wszczętego na skutek wniesienia wniosku lub skargi. Celami przedmiotu są zapoznanie studentów z podstawowymi technologiami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej oraz przygotowanie studentów do pracy w biurze i wykonywania różnorodnych czynności administracyjno-biurowych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie organizacji i techniki pracy biurowej. Charakterystyka pracy biurowej. Dokumentacja w pracy biurowej. Zasady organizacji pracy biurowej.
2. Regulaminy organizacyjne, instrukcje kancelaryjne i akty wewnętrznie obowiązujące.
3. Charakterystyka i organizacja pracy biurowej w tym czynności kancelaryjne sekretariatów, obieg dokumentów, powielanie, przyjmowanie, przeglądanie dokumentów.
4. Systemy informatyczne wspomagające procesy zarządzania pracą biurową i kancelaryjną.
5. Bezpieczeństwo informacji w przestrzeni cloud computing, na serwerach wewnętrznych oraz w obiegu tradycyjnym (papierowym).
6. Terminy załatwiania sprawy, opłaty skarbowe i administracyjne, skutki błędów w dokumentacji.
7. Przechowywanie akt. Materiał archiwalny i niearchiwalny. Selekcjonowanie dokumentacji archiwalnej. Odtwarzanie akt.
8. Praca biurowa a biurokracja – istota zarządzania dokumentacją.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
Umiejętności:
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna, mieszana
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
Zaliczenie warsztatów:
5 - prawidłowe wykonanie wszystkich zadań
4+ błąd w maksymalnie 1 zadaniu, pozostałe wykonane prawidłowo
4 brak 1 zadania, pozostałe wykonane prawidłowo
3+ brak 1 zadania, błąd w maksymalnie 1 zadaniu, pozostałe zadanie wykonane prawidłowo
3 brak 2 zadań, pozostałe wykonane prawidłowo
Literatura
E. Jendrzejczak, Korespondencja biurowa, Warszawa 2014.
A. Ziółkowska, A. Gronkiewicz, Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne. Katowice 2014.
Komunikacja pisemna. Rekomendacje, KPRM, Warszawa 2017.
W. Mikołajczewska, T. Noch, Organizacja pracy biurowej. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: