Podstawy demografii 9.A.Z3.2.PD
1. Źródła informacji o ludności.
2. Podstawowe kategorie demograficzne; zdarzenia ludnościowe; współczynniki demograficzne (małżeństwa, urodzenia, zgony, przyrost naturalny, TFR); struktury wieku, procesy migracyjne.
3. Analiza stanu ludności oraz jej struktura płci i wieku, analiza ruchu naturalnego ludności (małżeństwa, urodzenia zgony, przyrost naturalny) w czasie i przestrzeni (Polska, województwa;).
4. Analiza stanu ludności oraz jej struktury wieku i płci, analiza ruchu naturalnego, wskaźników starości w czasie na poziomie lokalnym (wybrana gmina) wraz z omówieniem trendów danego zjawiska na badanym obszarze i sformułowaniem wniosków
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
Umiejętności:
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Student regularnie uczestniczy w zajęciach i bierze w nich aktywny udział; rozwiązuje na bieżąco zadane zadania; bierze udział w dyskusji.
Kryteria oceny:
5 prawidłowe wykonanie wszystkich zadań - prawidłowy dobór i prezentacja danych, pełna analiza
danych, opis i wnioski z analizy;
4+ nieliczne błędy nie mające wpływu na wynik końcowy;
4 zadania wykonane uchybieniami (niepełny opis, wnioski);
3+ zadania niekompletne (niepełna prezentacja danych, opis, wnioski);
3 zadania niekompletne - bez istotnych elementów
Literatura
F. Stokowski, Demografia, PWE, Warszawa 2019.
A. Fichel, M. Okólski, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012.
M. Okólski, Demografia, Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005.
Źródło danych: Bank Danych Lokalnych GUS https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start
F. Stokowski, Demografia, PWE, Warszawa 2019.
A. Fichel, M. Okólski, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012.
M. Okólski, Demografia, Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005.
Źródło danych: Bank Danych Lokalnych GUS https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: