Organizacja pracy biurowej i kancelaryjnej 9.A.Z3.3.OPBiK
Przedmiot ma z założenia pozwolić studentom nabyć wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu z podstawowych pojęć, zasad i instytucji związanych z wykonywaniem pracy biurowej. Student poznaje środowisko wykonywania pracy biurowej, klasyfikację dokumentacji oraz jej obieg i archiwizowanie, a także przestrzega zasad postępowania z dokumentami objętymi klauzulą tajności, znać procedurę postępowania wszczętego na skutek wniesienia wniosku lub skargi. Celami przedmiotu są zapoznanie studentów z podstawowymi technologiami informatycznymi stosowanymi w pracy biurowej oraz przygotowanie studentów do pracy w biurze i wykonywania różnorodnych czynności administracyjno-biurowych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie organizacji i techniki pracy biurowej. Charakterystyka pracy biurowej. Dokumentacja w pracy biurowej. Zasady organizacji pracy biurowej.
2. Regulaminy organizacyjne, instrukcje kancelaryjne i akty wewnętrznie obowiązujące.
3. Charakterystyka i organizacja pracy biurowej w tym czynności kancelaryjne sekretariatów, obieg dokumentów, powielanie, przyjmowanie, przeglądanie dokumentów.
4. Systemy informatyczne wspomagające procesy zarządzania pracą biurową i kancelaryjną.
5. Bezpieczeństwo informacji w przestrzeni cloud computing, na serwerach wewnętrznych oraz w obiegu tradycyjnym (papierowym).
6. Terminy załatwiania sprawy, opłaty skarbowe i administracyjne, skutki błędów w dokumentacji.
7. Przechowywanie akt. Materiał archiwalny i niearchiwalny. Selekcjonowanie dokumentacji archiwalnej. Odtwarzanie akt.
8. Praca biurowa a biurokracja – istota zarządzania dokumentacją.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
Umiejętności:
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna, mieszana
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
Zaliczenie warsztatów:
5 - prawidłowe wykonanie wszystkich zadań
4+ błąd w maksymalnie 1 zadaniu, pozostałe wykonane prawidłowo
4 brak 1 zadania, pozostałe wykonane prawidłowo
3+ brak 1 zadania, błąd w maksymalnie 1 zadaniu, pozostałe zadanie wykonane prawidłowo
3 brak 2 zadań, pozostałe wykonane prawidłowo
Literatura
E. Jendrzejczak, Korespondencja biurowa, Warszawa 2014.
A. Ziółkowska, A. Gronkiewicz, Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne. Katowice 2014.
Komunikacja pisemna. Rekomendacje, KPRM, Warszawa 2017.
W. Mikołajczewska, T. Noch, Organizacja pracy biurowej. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2007.E. Jendrzejczak, Korespondencja biurowa, Warszawa 2014.
A. Ziółkowska, A. Gronkiewicz, Organizacja pracy biurowej w administracji. Zagadnienia prawne. Katowice 2014.
Komunikacja pisemna. Rekomendacje, KPRM, Warszawa 2017.
W. Mikołajczewska, T. Noch, Organizacja pracy biurowej. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: