Dostęp do informacji publicznej 9.A.Z3.4.MAUP.DdIP
Przedstawienie genezy instytucji i roli dostępu do informacji i rozwoju podstaw regulacji prawnej w tym zakresie w prawie międzynarodowym (Konwencja EKG z Aarhus i Konwencja Rady Europy z Tromso) i prawie Unii Europejskiej (postanowienia Traktatowe oraz prawo wtórne) oraz ich implementacji w prawie polskim. Kształtowanie się dwóch reżimów prawnych (dostęp do informacji o środowisku i dostęp do informacji publicznej) w prawie europejskim i polskim.
Szczegółowe omówienie podstaw prawnych dostępu do informacji w Konstytucji RP oraz regulacji prawnej dostępu do informacji publicznej oraz dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, w tym odpowiednio zakresu podmiotowego i przedmiotowego a także form i procedury uregulowanego w nich dostępu do informacji. W ramach wykładu konwersatoryjnego zadania praktyczne z identyfikacją przepisów prawa polskiego implementujących odpowiednie postanowienia zawarte w prawie międzynarodowym i prawie Unii Europejskiej
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: mieszana
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, symulacje działań, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
1) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach
lub
2) na podstawie testu zaliczeniowego
• a) dla osób nie spełniających wymagań nt. obecności
• b) na wyższy stopień
Ad 1)Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach:
• obecność:
- nieobecność na maks 1 zajęciach = ocena dobra
- nieobecność na 2 zajęciach = ocena dostateczna
• aktywności na zajęciach – uznaniowo ocena podwyższona o pól stopnia
• posiadanie notatek z wszystkich zajęć
2)Zaliczenie na podstawie testu
• Test
o 3 pytania zamknięte (punktacja 0-1) – max 3 punkty
o 3 pytania otwarte (punktacja 0-6) – max 18 punktow
• Punktacja pytań otwartych
o Zawartość merytoryczna: 0-4 punkty
o Subiektywna ocena zrozumienia tematyki i precyzji sformułowań: 0-2 punkty
• Ocena
o 11-12 pkt: dostateczny
o 11-12 pkt: dostateczny
o 13-14 pkt: dostateczny plus
o 15-16 pkt : dobry
o 17-18 pkt: dobry plus
o 19-21 pkt : bardzo dobry
Literatura
• J. Jendrośka, M. Bar, Dostęp do informacji. Skrypt. Wrocław 2009
• Dostęp do informacji publicznej, P.Szustakiewicz (red), wyd.Beck, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: