Prawo zamówień publicznych 9.A.Z3.5.MAUP.PZP
a. Definicja „zamówienia publicznego” w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, ze zm.) oraz norm prawa UE
b. Normy prawa zamówień publicznych jako przykład transpozycji prawa Unii Europejskiej
i. Prawo pierwotne UE
ii. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE
iii. Dyrektywa z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE – wzmianka
iv. Tzw. „Dyrektywy Odwoławcze” w zamówieniach publicznych - wzmianka
v. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości a zamówienia publiczne
c. Podmiotowy zakres normowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, ze zm., dalej „n.PZP”)
i. Pojęcie zamawiającego
ii. Zamawiający publiczni
iii. Zamawiający sektorowi
iv. Zamawiający subsydiowani
v. Zamawiający udzielający zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
vi. Przypadki graniczne dla pojęcia „zamawiającego”
vii. Pojęcie wykonawcy
viii. Wykonawca w zamówieniu publicznym
ix. Wykonawca w zamówieniu sektorowym
x. Wykonawca w zamówieniu udzielanym przez zamawiającego subsydiowanego
xi. Wykonawca w ramach zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
xii. Podwykonawcy
xiii. Przypadki graniczne, w tym tzw. „zamówienia publiczno-publiczne (art. 12 ust. 4 Dyrektywy 2014/24)” oraz podmioty wykonujące działalność pomocniczą dla udzielania zamówień
d. Przedmiotowy zakres normowania ustawy z dnia 11.09.2019 – n.PZP
i. Kwotowy zakres normowania : zamówienia „klasyczne”, zamówienia bagatelne, tzw. „progi unijne”, sytuacja prawna zamówień o wartości poniżej50.000 PLN
ii. Wyłączenia podmiotowe z zakresu normowania
iii. Wyłączenia przedmiotowe z zakresu normowania
iv. Status wyłączeń wynikających z prawa Unii w kontekście n.PZP : tzw. „zamówienia in-house” oraz współpraca między organami publicznymi
e. Zasady udzielania zamówień publicznych
i. Zasada zachowania uczciwej konkurencji
ii. Zasada równego traktowania wykonawców
iii. Zasada przejrzystości
iv. Zasada proporcjonalności
v. Efektywność udzielania zamówienia (art. 17 ust. 1 n.pzp)
vi. Zasady bezstronności i obiektywizmu osób wykonujących funkcje w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
vii. Zasada jawności
viii. Zasady dzielenia zamówień, zamówienia mieszane oraz zbiegi n.pzp z przepisami odrębnymi
f. Tryby udzielania zamówień:
i. Tryb przetargu nieograniczonego;
ii. Tryb przetargu ograniczonego;
iii. Tryb negocjacji z ogłoszeniem;
iv. Tryb dialogu konkurencyjnego;
v. Tryb partnerstwa innowacyjnego;
vi. Tryb negocjacji bez ogłoszenia;
vii. Zamówienia z wolnej ręki;
viii. Przypadki graniczne dla trybów udzielania zamówień
g. Modyfikacje trybów udzielania zamówień:
i. Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne
ii. Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych
iii. Zamówienia sektorowe i zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
h. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie
i. Elementy wymagane i elementy zakazane dla umów w sprawie z.p.
ii. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w sprawie z.p.
iii. Zmiany, rozwiązanie i odstąpienie od umowy
iv. Podwykonawstwo a umowa w sprawie z.p.
i. Organy publiczne w dziedzinie zamówień publicznych
i. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
ii. Krajowa Izba Odwoławcza
iii. Komitet do spraw Kontroli w Zamówieniach Publicznych i Rada Zamówień Publicznych
iv. Sąd Zamówień Publicznych
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W04 Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna, pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, mieszana.
Wedle wyboru osoby studiującej (osób) – prowadzący nie ogranicza wyboru formy zaliczenia / egzaminu. Możliwość wcześniejszego zaliczenia na konsultacjach. Przykładowe formy – test jednokrotnego wyboru, forma ustna / pisemna opisowa, rozwiązanie kazusu. Uwaga – uzyskiwane ocen jest możliwe w formule „open book” – możliwy dostęp do systemu informacji prawnej u prowadzącego lub wziętych ze sobą pozycji literatury w czasie uzyskiwania oceny, jednakże podstawowy czas zaliczenia (15 min. na pytanie otwarte, 20 minut na test) powinien być wzięty pod uwagę przez osobę studiującą, która nie powinna tylko polegać na tych pomocach dydaktycznych. W razie kazusu, będzie on sporządzany na piśmie i przedkładany prowadzącemu do analizy,
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: ustna, pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, mieszana,
Jw. przy założeniu osobnej oceny cząstkowej z ćwiczeń - chyba że osoba prowadząca ćwiczenia ustali inaczej z osobami studiującymi
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, symulacje działań, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism, wykorzystanie e-learningu.
Mieszane metody dydaktyczne, w szczególności z wykorzystaniem materiałów dodatkowych elektronicznych i prezentacji multimedialnych
Forma pisemna - test jednokrotnego wyboru :
• Uzyskanie z zaliczenia pisemnego co najmniej 9 pkt.
• 9-10 pkt. - dst; 11-12 pkt. - dst+; 13-14 pkt. - db; 15-16 pkt. - db+; 17-18 pkt. – bdb
• Forma pisemna opisowa (esej):
Dst-dst+ : osoba studiująca dokonuje opisu zagadnienia zgodnie ze stanem prawnym
Db-db+ : osoba studiująca dokonuje opisu zagadnienia zgodnie ze stanem prawnym, uwzględniając literaturę przedmiotu i orzecznictwo
Bdb : osoba studiująca dokonuje opisu zagadnienia zgodnie ze stanem prawnym, uwzględniając literaturę przedmiotu, orzecznictwo, oraz identyfikując kwestie sporne w ramach zagadnienia, przedstawiając i argumentując swoje stanowisko w ich przedmiocie
• Forma pisemna - kazus
• Dst-dst+ : osoba studiująca prezentuje prawdopodobne rozwiązanie kazusu
• Db-db+ : osoba studiująca prezentuje prawdopodobne rozwiązanie kazusu z argumentacją opartą o prawo powszechne, orzecznictwo i doktrynę
• Bdb: osoba studiująca prezentuje prawdopodobne rozwiązanie kazusu z argumentacją opartą o prawo powszechne, orzecznictwo i doktrynę, a także identyfikuje kwestie sporne w przedmiocie kazusu, ze wskazaniem ich prawdopodobnych rozwiązań (w tym z powoływaniem się na prawo UE)
• Forma pisemna – sporządzenie projektu pisma
• Dst-dst+: osoba studiująca sporządza pismo zgodnie z warunkami formalnymi wynikającymi z prawa powszechnego
• Db-db+: osoba studiująca sporządza pismo zgodnie z warunkami formalnymi wynikającymi z prawa powszechnego, z powołaniem się na orzecznictwo
• Bdb: osoba studiująca sporządza pismo zgodnie z warunkami formalnymi wynikającymi z prawa powszechnego, z powołaniem się na orzecznictwo (w tym orzecznictwo TSUE), oraz zamieszcza pogłębioną argumentację dla pisma w uzasadnieniu
• Forma ustna – omówienie zagadnień sylabusu
• Wypowiedź wyczerpująca w zakresie 1 pytania: dst/dst+
• Wypowiedź wyczerpująca w zakresie 2 pytań : db/db+
• Wypowiedź wyczerpująca w zakresie 3 pytań : bdb
Wskazane przy odpowiedziach : powoływanie się na prawo powszechne, orzecznictwo i doktrynę, identyfikacja zagadnień problemowych, próba argumentacji. Osoba studiująca może określić, ile pytań chciałaby otrzymać (1-3) i o jaką ocenę się ubiega.
Literatura
Osoba studiująca może używać dowolnej literatury, która pozwala na poznanie treści programowych; poniżej przykładowe pozycje (rekomenduje się posiadanie najnowszego wydania)
A. Literatura podstawowa:
• K. Puchacz, Nowa ustawa – prawo zamówień publicznych, Gdańsk 2020
• M. Kozyra, Prawo zamówień publicznych w praktyce – wzory, instrukcje, przykłady, Warszawa 2020
• J. Andała-Sępkowska, W. Bereszko, Prawo Zamówień Publicznych w praktyce, Warszawa 2020 (w zakresie aktualnym względem n.pzp)
B. Literatura uzupełniająca:
• G. Mazurek (red.), Ustawa – prawo zamówień publicznych – Komentarz, Wrocław 2020
• J. Niczyporuk (red.), Procedura zamówień publicznych, Lublin 2019 (w zakr. aktualnym)
• W. Dzierżanowski, Prawo do sądu w zamówieniach publicznych, Warszawa 2018 (j.w.)
• E. Grabowska-Szweicer, M. Saczywko, Najczęstsze błędy i uchybienia przy udzielaniu zamówień publicznych, Wrocław 2018 (j.w.)
• Komentarz UZP (gdy będzie dostępny : https://www.uzp.gov.pl/nowe-pzp/komentarz-do-nowego-pzp)
• Zbiór najnowszego orzecznictwa KIO publikowany przez UZP : https://www.uzp.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0018/43461/Orzecznictwo-zamowienia-publiczne.-Nr-1.pdf
• A. Smerd, Zamówienia publiczne poniżej 30.000 EUR, Warszawa 2018 (j.w.)
• Komentarze do ustawy pzp (jak najnowsze) dostępne w udostępnionych osobom studiującym systemach informacji prawnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: