Organy ochrony i pomocy prawnej 9.A.Z3.6.OOiPP
1. Pojęcie, funkcja i organy ochrony prawnej.
a) definicja ochrony prawnej,
b) organy rozstrzygające i organy wymiaru sprawiedliwości,
c) organy kontroli legalności,
d) organy pomocy prawnej.
2. Zasady funkcjonowania organów wymiaru sprawiedliwości (zasada prawa do sądu, zasada niezawisłości sędziowskiej, zasad udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, zasada kolegialności i jednoosobowego orzekania, zasada instancyjności, zasada obiektywizmu).
3. Kontrola konstytucyjności prawa
a) modele kontroli konstytucyjności prawa
b) ustrój, kompetencje i funkcjonowanie Trybunału Konstytucyjnego.
4. Odpowiedzialność konstytucyjna
a) pojęcie i geneza odpowiedzialności,
b) ustrój, funkcjonowanie i kary orzekane przez Trybunał Stanu.
5. Pojęcie i rodzaje immunitetów.
6. Krajowa Rada Sądownictwa.
7. Sądy powszechne i wojskowe
a) organizacja sądów,
b) samorząd sędziowski,
c) odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów,
d) aplikacja sędziowska,
e) referendarze sądowi, asystenci sędziów i ławnicy w sądach.
8. Sąd Najwyższy jako najwyższy organ wymiaru sprawiedliwości.
a) kompetencje Sądu Najwyższego w zakresie orzekania, wykładni przepisów oraz rozpoznawania protestów wyborczych i stwierdzania ważności wyborów i referendów,
b) skład i organizacja Sądu Najwyższego,
9. Sądy administracyjne.
a) organizacja sądów administracyjnych,
b) postępowanie przed wojewódzkimi sadami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
10. Prokuratura jako organ kontroli legalności.
a) struktura organizacyjna prokuratury,
b) zasady organizacji i działania prokuratury,
c) zakres zadań i kompetencji prokuratury.
11. Policja .
a) struktura organizacyjna Policji,
b) zadania i kompetencje,
c) zasady użycia środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez Policję.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje
1. Udział w zajęciach,
2. Udział w dyskusji, odpowiedź ustna na zadawane pytania.
3. Rozwiązanie testu jednokrotnego wyboru składającego się z 15 pytań w czasie 17 min., z czego za każde pytanie można uzyskać 1 punkt.
1-7 ndst
8-9 dst
10 +dst
11-12 db
13 + db
14-15 bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Teksty ustaw,
2) J. Bodio, G. Borkowski, T. Demendecki Ustrój organów ochrony prawnej. Część szczegółowa, Warszawa 2016,
3) S. Serafin, B. Szmulik, Organy ochrony prawnej, Warszawa 2010,
4) K. Piasecki, Organizacja wymiaru sprawiedliwości w Polsce, Kraków 2005,
Literatura uzupełniająca:
1) S. Włodyka, Ustrój organów ochrony prawnej, Warszawa 1968,
2) F. Prusak, Organy ochrony prawnej, Warszawa 2002,
3) S. Sagan (red.), V. Serzhanova (red.), Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014,
4) Garlicki L. (red.), Zubik M. (red.) i in., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2016, t. I-II
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: