Konstytucyjna i sądowa ochrona wolności i praw jednostek 9.AII.Z2.1.KiSOWiPJ
1. Systemy sądowej kontroli konstytucyjności prawa (amerykański i kontynentalny)
2. Indywidualistyczna a kolektywistyczna koncepcja wolności i praw jednostek, prawo pozytywne a prawo naturalne, przepisy deklaratoryjne a konstytutywne
3. Potrzeba uporządkowania systemu źródeł prawa, jako podstawa ochrony wolności i praw
4. Istota wolności i praw a dopuszczalność ograniczenia wolności i praw w prawie polskim i międzynarodowym
5. Krajowe organy kontroli wolności i praw (sądy i trybunały) i ich właściwości (kształcenie, etyka, niezależność sądownictwa, niezawisłość sędziów)
6. Procedury ochrony wolności i praw jednostki w ramach wymiaru sprawiedliwości (SN, sądy powszechne, sądy administracyjne i sądy wojskowe; instancyjność postępowania)
7. Procedury kontroli konstytucyjności prawa przez Trybunał Konstytucyjny (kontrola abstrakcyjna i konkretna, kontrola wstępna i następcza)
8. Regionalne i europejskie organy kompetentne do kontroli poprawności działań krajowych sądów i trybunałów (UE-TSUE, RE-EPC)
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
Umiejętności:
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U04 Samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku.
K_U06 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test wielokrotnego wyboru,
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, dyskusje
ZALICZENIE oraz EGZAMIN:
Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.
Studenci dostają przygotowany szablon zaliczenia z podziałem na grupy. Szablon zawiera: kilka pytań testowych (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony wolności i praw człowieka i obywatela.
Punktacja
Za każde pytanie otwarte przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy i stopnia trudności. Za prawidłowo rozwiązane pytanie testowe jednokrotnego wyboru przydziela się jeden punkt. Za pytania wielokrotnego wyboru przydziela się 2 lub 1 punkt w zależności od tego, ile poprawnych odpowiedzi zostało zaznaczonych:
Ilość poprawnych odpowiedzi w pytaniu / punktacja
Student dostaje 2 pky, jeśli zaznaczył:
- Jeśli są dwa warianty prawdziwe 2 popr/ 0 fał
- Jeśli są trzy warianty prawdziwe 3 popr / 0 fał
- Jeśli są cztery warianty prawdziwe 4 popr
Student dostaje 1 pkt, jeśli zaznaczył:
- Jeśli są dwa warianty prawdziwe 1 popr / 0 fał
- Jeśli są trzy warianty prawdziwe 1, 2 popr / 0 fał
- Jeśli są cztery warianty prawdziwe 2, 3 popr
Student dostaje 0 pkt., jeśli zaznaczył:
- Jeśli są dwa warianty prawdziwe 1, 2 fał
- Jeśli są trzy warianty prawdziwe 1 fał
- Jeśli są cztery warianty prawdziwe 1 popr
popr – poprawny wariant odpowiedzi
fał – fałszywy wariant odpowiedzi
Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.
Przykłady punktacji:
47 punktów za całość:
0-23 – ndst
24-27 – dst
28-32 – dst +
33-37 – db
38-42 – db+
43-47 – bdb
65 punktów za całość:
0-28 – ndst
29-35 – dst
26-42 – dst +
43-49 – db
50-57 – db+
58-65 – bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1. B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa
1. W. Skrzydło, Polskie prawo konstytucyjne, Lublin 1998
2. L. Bosek, M. Wild, Kontrola konstytucyjności prawa, Warszawa 2014
3. P. Uziębło, Systemy sądowej kontroli konstytucyjności prawa, materiał powielony, udostępniony studentom, 2002
4. M. Ławrynowicz-Mikłaszewicz, Koncepcja istoty wolności i praw jednostki oraz aspekt formalny ich ograniczenia, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2014/4, s. 73-93 https://czasopisma.marszalek.com.pl/10-15804/ppk/469-ppk-2014/ppk-20144/3034-ppk2014404
5. M. Jabłoński, J. Węgrzyn, Ochrona wolności i praw jednostki, https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/79125/PDF/01_M_Jablonski_J_Wegrzyn_Ochrona_wolnosci_i_praw_jednostki.pdf
6. S. Jarosz-Żukowska, Prawo do skargi konstytucyjnej – stan obecny i postulaty de lege ferenda, https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/53690/PDF/44_Sylwia_Jarosz_Zukowska.pdf
7. A. Frankiewicz, Indywidualistyczna a uniwersalistyczna (kolektywistyczna) koncepcja praw jednostki, opracowanie własne, udostępnione studentom,
Literatura uzupełniająca:
1. Skarga konstytucyjna, pod red. J. Trzciński, Warszawa 2000
2. W. Mojski, Konstytucyjna ochrona wolności wypowiedzi w Polsce, Lublin 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: