Filozofia 9.BW.D3.1.F
Opis: Celem kształcenia jest ukazanie istoty i zakresu filozofii oraz jej roli w zapewnianiu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Nie żyjemy w aksjologicznej próżni, dlatego też idee filozoficzne rzutują na szereg konkretnych decyzji. Pojęcia szczęścia, natury, antropologii w sposób bardzo namacalny wpływają na decyzje osób pracujących w zawodach związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym państwa. Studiowanie podstawowych i wybranych elementów filozofii ma pomóc przyszłemu absolwentowi poruszać się w świecie różnych wartości, idei, pojęć, terminów. Ma sprawić by był bardziej otwarty na nowe wyzwania społeczne i tolerancyjny w duchu poszanowania prawa i praworządności.
1,2 Wprowadzenie, omówienie celów wykładu, kwestia autorytetu, W. Tatarkiewicz, B. Skarga, C. Znamierowski, Z. Bauman, G. Agamben
3,4 M. Foucault: wiedza - władza, wykluczanie-wkluczenie, narzucanie dyskursu, K. Dąbrowski, Z. Freud, L. Althüsser;
5,6 Filozofia wsi, miasta i internetu. Filozofia starożytna: przedsokratejska;
7,8 Filozofia starożytna: Sokrates, Platon Arystoteles;
9,10 Filozofia babilońska, hellenistyczna i rzymska;
11,12 Filozofia jedzenia L. Feuerbacha, paradoksy, archetypy, toposy, paradygmaty
13,14 Filozofia teofilozoficzna, argumenty filozoficzne za istnieniem duszy;
15,16 Filozofia średniowieczna, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz z Akwinu;
17,18 Pojęcie szczęścia wg Gorgiasza, Platona, Arystotelesa, św. Tomasza z Akwinu, Kanta, Hobbesa, Baumana;
19,20 Filozofia nowożytna;
21,22 Pojęcie natury i natury człowieka;
23,24 Teizm, ateizm, agnostycyzm;
25,26 Filozofia dziejów;
27,28 Filozofia języka, J. Derrida;
29,30 Filozofia współczesna, M. Buber, E. Mounier, J. Maritain.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1.W_F1 Rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla kierunku Bezpieczeństwo wewnętrzne oraz zna rządzące nimi prawidłowości. K_W04
2.W_F2 Dylematy współczesnej cywilizacji w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego, szczególnie dylematy etyczne funkcjonariusza publicznego, jego status i zasady odpowiedzialności. K_W05
Umiejętności: student potrafi
3.U_F1 Wykorzystywać nabytą wiedzę w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom niekorzystnym występującym w działalności podmiotów zaangażowanych w proces funkcjonowania bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych. K_U03
4.U_F2 Umiejętnie, spójnie, logicznie, merytorycznie komunikować się z otoczeniem/wypowiadać się w mowie i w piśmie z użyciem specjalistycznej terminologii, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki. K_U06
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5.K_F1 Kreowania i popularyzowania wzorców etycznego i praworządnego zachowania funkcjonariusza publicznego. K_K05
6.K_F2 Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w granicach określonych prawem. K_K06
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny,
wykład konwersatoryjny,
dyskusja,
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4,5,6);
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej z ćwiczeń: na podstawie ocen cząstkowych: prace zaliczeniowe (80%), obecność za zajęciach (20%)
Literatura
A. Literatura wymagana do zdania egzaminu:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, Warszawa 1988
M. Kuziak, S. Rzepczyński, T. Tomasik, D. Sikorski, T. Sucharski, Słownik myśli filozoficznej, Bielsko-Biała 2006,
O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa 2006,
Leksykon filozofów współczesnych, pod red. J. Szmyda, Bydgoszcz-Kraków 2004.
B. Literatura uzupełniająca
L. Feuerbach, Przyrodoznawstwo i rewolucja. Tytuł oryginału: DieNaturwissenschaftunddieRevolution (recenzja) Lehre der Nahrungsmittel. FürdasVolk. Von J. Moleschott, Erlangen 1850. Pierwodruk: „BlätterfürlitterarischeUnterhaltung”, Lipsk 1850, grudzień. GesammelteWerke, t. 10, s. 347-368, w: L. Feuerbach, Wybór pism. Tom drugi. Zasady filozofii przyszłości. Przełożyli Krystyna Krzemieniowa i Mirosław Skwieciński. Przekład przejrzał i wstępem poprzedził Ryszard Panasiuk, Warszawa 1988, s. 398-424.
L. Feuerbach, Tajemnica ofiary, czyli człowiek jest tym, czym się żywi
Tytuł oryginału: Das Geheimnis des Opfers Der Menschist, was er isst. Pierwodruk: SämtlicheWerke, t. 10, Lipsk 1866. Tekst zaopatrzony w erudycyjne przypisy, które tu opuszczamy. GesammelteWerke, t. 11, s. 26-49, w: L. Feuerbach, Wybór pism. Tom drugi. Zasady filozofii przyszłości. Przełożyli Krystyna Krzemieniowa i Mirosław Skwieciński. Przekład przejrzał i wstępem poprzedził Ryszard Panasiuk, Warszawa 1988, s. 425-453.
Stanisław Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Dydaktyka filozofii. Antropologia, Lublin 2010, s. 117-173.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: