Logika 9.BW.D3.1.L
Opis:
1. Wyposażenie studenta w elementarną, teoretyczną i praktyczną wiedzę pozwalającą na pogłębienie i doskonalenie umiejętności w zakresie jasnego, konsekwentnego i jednoznacznego formułowania myśli.
2. Wyposażenie studenta w elementarną, teoretyczną i praktyczną wiedzę pozwalającą na pogłębienie i doskonalenie umiejętności w zakresie poprawnego wnioskowania.
3. Wyposażenie studenta w elementarną, teoretyczną i praktyczną wiedzę pozwalającą na pogłębienie i doskonalenie umiejętności w zakresie stosowania zabiegów metodologicznych.
Zakres tematów:
Pojęcie i przedmiot logiki. Język - znaki, struktury syntaktyczne, reguły semantyczne, rodzaje wypowiedzi. Nazwy - rodzaje, właściwości, relacje między zakresami. Definicje i znaczenie, metody budowy. Zdania - rodzaje i struktury. Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalne (prawdziwościowe). Nieporozumienia - typy i przyczyny. Bezpośrednie i pośrednie uzasadnianie twierdzeń. O dwóch różnych pojęciach zbioru (dystrybutywne i mereologiczne). Rozumowania dedukcyjne w klasycznym rachunku zdań oraz w rachunku nazw. Sprawdzenie, dowód, wyjaśnianie. Błędy formalne i materialne we wnioskowaniach. Zasady podziału logicznego.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_L1 W zaawansowanym stopniu pojęcia z zakresu logiki, takie jak prawidła wnioskowania, rodzaje zdań logicznych oraz struktury argumentacyjne. (K_W01)
2. W_L2 Zasady rozumowania logicznego i będzie potrafił je zastosować w analizie argumentów prawnych oraz tworzeniu logicznie poprawnych wniosków. (K_W06)
Umiejętności: student potrafi
3. U_L1 Umiejętnie dokonywać analizy logicznej przepisów prawa, weryfikowania ich zgodności oraz subsumpcji faktów pod normy prawne. (K_U01)
4. U_L2 Student będzie potrafił formułować spójne i logiczne argumenty w mowie i piśmie dotyczące zagadnień związanych z logiką oraz zastosowywać je w kontekście administracji publicznej oraz innych dziedzin naukowych. (K_U06)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. K_L1 Ciągłego doskonalenia się w zakresie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, a także będzie gotów do aktualizacji wiedzy w dziedzinie logiki oraz wyrażania swojej opinii na temat kwestii logicznych oraz będzie świadomy ich znaczenia dla prawa i innych dziedzin naukowych.( K_K01)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład konwersatoryjny z elementami ćwiczeń
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się: efekty 1,2,3,4,5)
Z pracy pisemnej testowej w zależności od liczby punktów możliwych do zdobycia można dostać następujące oceny: ndst (0-30% liczby pkt.), dst (30-64,99% liczby pkt.), pl. dst (65-74,99% liczby pkt.), db (75-84,99% liczby pkt.), pl. db (85-91,99% liczby pkt.), bdb (92-100% liczby pkt.).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Poprawność wykonania zadań.
Literatura
Literatura:
1. T. Hołówka:Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2005.
2. A. Kisielewicz: Logika i argumentacja, PWN, Warszawa 2017.
3. S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel: Logika dla Prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002.
4. M. Tokarz: Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.
5. Z. Ziembiński, Logika Praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: