Biały wywiad 9.BW.D3.3.BWyw
1. Pojęcie i charakterystyka białego wywiadu
2. Historia białego wywiadu
• biały wywiad w II Rzeczypospolitej;
• biały wywiad w PRL-u;
• biały wywiad po 1989 roku.
3. Informacja – definicje, miara informacji
• ilościowa miara informacji;
• jakościowa miara informacji;
• entropia informacyjna.
4. Triada analityczna
• przedmiot analizy;
• analityk;
• odbiorca;
5. Stawianie hipotez i ich weryfikacja
• Sukcesy i porażki analityczne - przykłady;
6. Metody i techniki białego wywiadu
• indukcja i dedukcja;
• techniki diagnostyczne;
• techniki sporu;
• techniki z użyciem wyobraźni.
7. Błędy analityczne
• błędy indywidualne;
• grupowe ograniczenia poznawcze;
• ograniczenia instytucjonalne.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w bezpieczeństwie wewnętrznym, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta bezpieczeństwa wewnętrznego w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące.
Umiejętności:
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykładu: test wielokrotnego wyboru
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test wielokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, wykorzystanie e-learningu
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie oceny uzyskanej z testu wielokrotnego wyboru według punktacji przedstawionej poniżej.
Sumaryczna
liczba punktów Ocena
28 ÷ 30 5,0 (bdb)
25 ÷ 27 4,5 (db+)
22 ÷ 24 4,0 (db)
19 ÷ 21 3,5 (dst+)
15 ÷ 18 3,0 (dst)
0 ÷ 14 2,0 (ndst)
Literatura
1. Aleksandrowicz T., Analiza informacji w administracji i biznesie, Warszawa 1999.
2. Herman M., Potęga wywiadu, Wyd. Bellona, Warszawa 2002.
3. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji w działaniu, Wyd. Difin, Warszawa 2012.
4. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Wyd. Difin, Warszawa 2012.
5. Liedel K., Serafin T., Otwarte źródła informacji w działalności wywiadowczej, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
6. Filipkowski W., Mądrzejowski W., Otwarte źródła informacji – wokół teorii i praktyki, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012.
7. Saramak B., Wykorzystanie otwartych źródeł informacji w działalności wywiadowczej: historia, praktyka, perspektywy, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015.
8. Zajączkowski W., Zrozumieć innych. Metoda analityczna w polityce zagranicznej, Wyd. KSAP, Warszawa 2011.
9. Dymarski K., Błędy w analizie rozpoznawczej, Wyd. Bellona nr 3/2013, Warszawa 2013.
10. Bremer J., Wprowadzenie do logiki, Wyd. WAM, Kraków 2008.
11. Patryas W., Elementy logiki dla prawników, Wyd. Ars boni et aequi, Poznan 1994.
12. Johnson L. K. (ed.), Handbook of Intelligence Studies, London-New York 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: