Społeczeństwo informacyjne 9.BW.D3.4.MSIW.SI
Opis:
Celem kształcenia jest przedstawienie studentom teorii i koncepcji odnoszących się do zagadnienia społeczeństwa informacyjnego. Dodatkowo zostaną zaprezentowane informacje dotyczące przemian jakie zachodzą we współczesnych społeczeństwach pod wpływem nowoczesnych technologii informatycznych. Podczas wykładów zostaną również podkreślone pozytywne i negatywne skutki dynamicznego rozwoju tego typu społeczeństw. Studenci poznają zarówno społeczne, jak i kulturowe, polityczne, ekonomiczne, czy technologiczne aspekty społeczeństwa informacyjnego. Dowiedzą się również jaki jest wpływ Internetu na rozwój i dywersyfikację społeczeństw. Zostaną zapoznani z polityką UE w obszarze społeczeństwa informacyjnego, która dotyczy zdrowia, integracji oraz demokracji.
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie do społeczeństwa informacyjnego
2. Klasa średnia a klasa kreatywna
3. Technokracja a społeczeństwo wiedzy
4. Gospodarka w społeczeństwie informacyjnym
5. Zarządzanie informacją i komunikacją w społeczeństwie informacyjnym
6. Perspektywy rozwoju społeczeństwa informacyjnego
7. Aspekty społeczne, kulturowe, polityczne, ekonomiczne i technologiczne społeczeństwa informacyjnego
8. Społeczeństwo informacyjne oraz jego wpływ na formy uczenia się i dystrybucję informacji
9. Praca oraz czas wolny w społeczeństwie informacyjnym
10. Internet rzeczy oraz jego wpływ na rozwój, a także dywersyfikację społeczeństw
11. Obszary polityki UE kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego (informatyzacja, e-zdrowie,
e-integracja i e-demokracja)
12. Wpływ społeczeństwa informacyjnego na procesy demokratyczne. Szanse i zagrożenia
13. Metadane i ich znaczenie w kreowaniu zmian społecznych
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ SI1 Dylematy współczesnej cywilizacji w obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego związane z powstaniem społeczeństwa informacyjnego (K_W05)
Umiejętności: student potrafi
2.U_ SI1 Wyszukiwać, analizować, oceniać, dokonywać selekcji i interpretacji informacji pozyskanych z Internetu oraz ocenić ich wpływ na kreowanie zmian społecznych (K_U01)
3 U_ SI2 Posługiwać się dostępnymi bazami danych, w dobie społeczeństwa informacyjnego, jak np. Bank Danych Lokalnych, poprzez spotkanie warsztatowe z przedstawicielem Urzędu Statystycznego w Opolu (K_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4.K_ SI1 Współpracy w grupie, niezbędnej do analizy dużej ilości metadanych, pozyskanych podczas pracy na
stanowiskach biurowych związanych ze studiowanym kierunkiem (K_K04)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
Wykład
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h
D. Sposób zaliczenia
Zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny
Wykład konwersatoryjny
Wykład z prezentacją multimedialną
Dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);
Zadania cząstkowe (efekty 1,2,3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%).
Ocena końcowa z przedmiotu:
• Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy);
• Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. M. Kowalczyk, Cyfrowe państwo. Uwarunkowania i perspektywy, Warszawa 2019.
2. M. Nowina-Konopka, Infomorfoza. Zarządzanie informacją w nowych mediach, Kraków 2017.
3. M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013.
4. J. Papińska-Kacprek (red.), Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008.
5. M.Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska (red.), Społeczeństwo informacyjne – istota, rozwój, wyzwania, Warszawa 2006.
6. M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
7. T. Goban – Klas, Nadchodzące społeczeństwo medialne, Chowanna, numer 2, 2007.
8. Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2005.
9. R. L. Florida, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa 2010.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. A. Bógdoł-Brzezińska, M. F. Gawrycki, Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie, Warszawa 2003.
2. Antczak Z., Społeczeństwo wiedzy versus inne typy społeczeństw (rozważania nad relacjami), w: Nauki Społeczne, nr 2 (6) 2012, s. 119-133.
3. Hayes T., Hiperskok. Rewolucja internetowa w biznesie, Warszawa 2015.
B. Literatura uzupełniająca
1. J. Gleik. Informacja. Bit. Wszechświat. Rewolucja. Wydawnictwo Znak. Kraków 2012.
2. M. Miczyśńka-Kowalska. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 2019, 20(3): 60–79.
3. Społeczeństwo informacyjne, red. J. Papińska-Kacperek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: