Prawo policyjne 9.BW.D3.4.PP
Opis: Celem kształcenia jest ukazanie istoty i zakresu Prawa Policyjnego ze szczególnym uwzględnieniem organizacji i funkcjonowania policji oraz jej roli w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Student poznana procedury obowiązujące w policji w zakresie działania służb operacyjnych, dochodzeniowo-śledczych i prewencyjnych. W trakcie zajęć student zapozna się z procedurami i wymaganiami związanymi z naborem do służby w policji, jej przebiegiem oraz uprawnieniami policjantów. Szczegółowo omówione zostaną kwestie dot. odpowiedzialności dyscyplinarnej (delikty dyscyplinarne) i odpowiedzialności karnej jako funkcjonariuszy publicznych. Przedstawione zostaną zasady obowiązujące w UE w zakresie współpracy policyjnej (Europol), w tym współpracy transgranicznej.
1.Struktura organizacyjna i zadania policji.
2.Zakres uprawnień policji. Pełnienie funkcji Komendanta Policji.
3.Czynności operacyjno-rozpoznawcze.
4.Zadania policji w procesie karnym na podstawie KPK i Ustawy o policji.
5.Środki przymusu bezpośredniego stosowane przez policję. Dokumentowanie czynności policyjnych.
6.Przeszukanie lokalu, kontrola osobista, zatrzymanie osoby.
7.Służba w policji. Nabór do służby – wymagania które musi spełniać kandydat do służby.
8. Wytyczne nr 1 KGP z dnia 23 lipca 2015 r. w sprawie wykonywania niektórych czynności dochodzeniowo-śledczych przez policjantów
10.Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów.
11.Zadania Policji w ramach współpracy transgranicznej. Funkcjonowanie Europolu.
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PP1 Strukturę organizacyjną jednostek policji oraz ustawowe zadania policji (K_W02).
2. W_PP2 Rolę komendanta policji na każdym szczeblu kierowania jednostką policji (K_W08)
Umiejętności: student potrafi
3. U_PP1 Sporządzić dokumentację służbową i procesową z czynności podejmowanych w służbie przez policjantów(K_U06);
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_PP1 Uczestniczenia w działalności grupowej na miejscu zdarzenia, potrafi być aktywnym członkiem i dowódcą zespołu interwencyjnego i dochodzeniowo-śledczego (K_K04).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład / ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h / 15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
egzamin
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny,
wykład konwersatoryjny,
wykład z prezentacją multimedialną,
sporządzanie projektów pism,
dyskusja,
wizyta studyjna
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej z ćwiczeń: na podstawie ocen cząstkowych: prace zaliczeniowe (80%), obecność za zajęciach (20%)
Ocena końcowa z egzaminu.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1..A.Choromańska i inni, Ustawa o policji. Komentarz, Warszawa 2022
2. Kodeks postępowania karnego – komentarz C.H.Beck 2016
3.M. Rogalski, P. Szustakiewicz, B. Opaliński, Ustawa o Policji - komentarz, Warszawa 2015
4.M. Czuryk i inni, Prawo policyjne, Warszawa 2014.
5. W. Kotowski Ustawa o Policji- Komentarz. Warszawa 2012K.
Nitkowski. Rola Policji w polskim postępowaniu karnym. Poznań 2011
6. R. Potorski. Współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych w Unii
Europejskiej Toruń 2011.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. M. Karpiuk i inni, Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej,
WPiA UWM Olsztyn 2019
2.B. Jaworski, Pozycja prawna Komendanta Głównego Policji jako centralnego organu administracji
rządowej, ZPH Arteks, Rzeszów 2016
3.B.Hołyst. Policja na świecie. Warszawa 2012
4.Kamil Frąckowiak, standardy użycia broni palnej przez policjantów a ochrona życia ludzkiego, wyd.
Szczytno 2010;
B. Literatura uzupełniająca:
1.E. Ura, S. Pieprzny (red.), 95 lat służb policyjnych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015
2.A. Taracha, Czynności operacyjno-rozpoznawcze: aspekty kryminalistyczne i prawnodowodowe, Lublin 2006
3.A. Misiuk, Instytucje policyjne w Polsce: zarys dziejów od X wieku do współczesności,
Szczytno 2006
4.Arkadiusz Kowalczyk, Marcin Posiewka, Uprawnienia funkcjonariuszy policji w zakresie użycia lub
wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej, Komenda Główna Policji
(www.policja.gov.pl)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: