Wprowadzenie do badań naukowych 9.BW.D3.4.WBN
Opis: Przedmiot wprowadzenie do badań naukowych ma na celu przygotowanie studentów do seminariów dyplomowych i pisania prac dyplomowych, a także przygotowanie do prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników. W ramach zajęć student przygotowuje pracę zaliczeniową, która jest samodzielnym opracowaniem pisemnym charakteryzującym wybrany problem. Praca powinna być ukończona przez studenta i sprawdzona przez prowadzącego zajęcia najpóźniej w ostatnim dniu semestru.
Zakres tematów
1. Nauka w ujęciu nowożytnym; podział nauki
2. Metody i techniki prowadzenia badan naukowych
3. Rzetelność prowadzenia badan naukowych
4. Rola nauki w kulturze społecznej
5. Problem badawczy (formułowanie problemu i problematyki badawczej; dobór hipotez, formułowanie celów pracy i założeń wyjściowych).
6. Metody zbierania danych – podstawowe klasyfikacje
7. Adekwatność metod badawczych w odniesieniu do badanego problemu.
8. Opracowanie oraz prezentacja wyników badań.
9. Metody badawcze w zakresie nauk o bezpieczeństwie (empiryczne i teoretyczne).
10. Proces tworzenia prac dyplomowych, problemy etyczne (prawo autorskie)
11. Źródła informacji naukowej i ich rola w tworzeniu opracowań naukowych.
12. Technika pisania prac dyplomowych- struktura pracy
13. Technika pisania prac dyplomowych - opracowanie techniczne materiału głównego pracy
14. Technika pisania prac dyplomowych - wykresy, spisy, rysunki, bibliografia
15. 15. Estetyka pracy dyplomowej
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. K_WdBN01 Posiada wiedzę na temat zbierania i opracowywania danych pierwotnych i wtórnych
oraz zna zasady ich prezentacji w formie pracy naukowej K_W06
Umiejętności: student potrafi
2. K_WdBN01 Posiada umiejętność samodzielnego zaprojektowania i przeprowadzenia badań, przy wykorzystaniu różnorodnych metod badawczych i źródeł informacji, w celu opracowania pracy dyplomowej K_U02
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. K_WdBN01 Jest świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie w celu uaktualniania i pogłębiania wiedzy prawniczej oraz poszerzania swoich kompetencji osobistych i zawodowych K_K01
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
seminarium
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
45h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład tradycyjny, dyskusja, analizowanie tekstów, prezentacje multimedialne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych 100%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
2. D. Silverman, Prowadzenie badan jakościowych, PWN, Warszawa 2008.
3. A. Dawidczyk, J. Jurczak, Metodologia bezpieczeństwa w przykładach i zastosowaniach: podręcznik akademicki, Difin, Warszawa 2022.
4. Z. Sabak, Wstęp do metodologii badań bezpieczeństwa, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 2021.
5. J. R. Sielezin, Metodologia badań społecznych : definicje, terminy, pojęcia, Wydawnictwo Poligrafia Ad Rem, Jelenia Góra 2021.
6. D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych: podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022.
7. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
8. K. Kwaśniewska, Jak pisać prace dyplomowe. wskazówki praktyczne, 2015.
9. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.
10. R. Kozłowski, Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych, 2009.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. E. Babbie, Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, PWN, Warszawa 2003.
2. J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN, Warszawa 1977.
3. W. Wójcicki, Prace i egzaminy dyplomowe. Regulaminy, standardy, wskazówki, 2006.
4. K. Kwaśniewska, Jak pisać prace dyplomowe. wskazówki praktyczne, 2015.
5. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.
6. R. Kozłowski, Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: