Proliferencja broni masowego rażenia 9.BW.D3.5.MBN.PBMR
Opis:
Wprowadzenie do zagadnień proliferacji broni masowego rażenia, student zapoznaje się z metodami rozprzestrzeniania broni masowego rażenia, jako formy współczesnych działań terrorystycznych. Zapoznanie studentów ze skażeniami promieniotwórczymi, skażeniami chemicznymi, skażeniami czynnikami biologicznymi, rozprzestrzenianiem siępatogenów oraz metodami przeciwdziałania tym skażeniom
Zakres tematów:
1. Proliferacja broni masowego rażenia – forma terroryzmu
2. Rodzaje zagrożeń biologicznych -charakterystyka czynników biologicznych
3. Istota bioterroryzmu i broń biologiczna
4. Rodzaje zagrożeń chemicznych - metody detekcji i zabezpieczeń
5. Rodzaje zagrożeń jądrowych
6. Promieniowanie jonizujące – dopuszczalne dawki, skutki, detekcja
7. Reaktory jądrowe – źródło „niebezpiecznych sił” według Międzynarodowego Prawa Humanitarnego
8. Zasady ochrony radiologicznej i metody postępowania w przypadkach zagrożeń terrorystycznych
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PBMR1 w zaawansowanym stopniu zna pojęcia i definicje dotyczących nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia. (K_W01)
2. W_PBMR2 wpływ czynników chemicznych, biologicznych oraz promieniowania jonizującego, jako broni masowego rażenia na żywe organizmy. (K_W03)
Umiejętności: student potrafi
3. U_PBMR1 oszacować zagrożenie powstałe w wyniku ekspozycji na czynniki chemiczne, biologiczne oraz promieniowanie jonizujące. (K_U03)
4. U_PBMR2 wyselekcjonować informacje na temat substancji mających potencjał jako broń masowego rażenia i je zaprezentować. (K_U06)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5.K_PBMR1 właściwego oceniania niebezpieczeństwa dla ogółu społeczeństwa wynikające z możliwości zastosowania przez różne grupy terrorystyczne broni masowego rażenia. (K_K02)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
Wykład, ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
Wykład 15h
Ćwiczenia 15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: prezentacja multimedialna
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Wykład: napisanie trzech cząstkowych sprawdzianów
Ćwiczenia: przedstawienie prezentacji multimedialnej (2 lub 3 w zależności od liczby studentów) na wskazany przez prowadzącego temat.
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Wykład: ocena końcowa jest sumą uzyskanych punktów ze sprawdzianów cząstkowych. Zaliczenie na ocenę 3.0 51%, 3.5 61%, 4.0 71%, 4.5 81%, 5.0 91% wymaganej liczby punktów.
Ćwiczenia: ocena przedstawionych prezentacji pod względem merytorycznym oraz estetycznym
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
1. Czerwiński A.,Encyklopedia terroryzmu,Wyd. Muza, Warszawa 2004
2. Ciupiński A., Zając M., Wybrane problemy walki z terroryzmem międzynarodowym, Wyd. Akademii Obrony Narodowej, Warszawa 2003
3. BarberBenjamin R., Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Muza, Warszawa 2005
4. Szymański W., Chemia jądrowa, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1996
5. Jaracz P., Promieniowanie jonizujące w środowisku człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001
B. Literatura uzupełniająca
1. Kenneth W., The Spread of Nuclear Weapons: More May Be Better,Adelphi Papers No. 171, IISS, London 1981
2. WhittakerDavid J., The terrorism reader, London 2001
3. Yonah A., Hoenig M., Superterroryzm biologiczny, chemiczny i nuklearny: ataki chemiczne, bronie bioterrorystów, zagrożenie nuklearne, dokumenty, Warszawa 2001
4. Hoffman B., Oblicza terroryzmu, Politeja, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: