Introduction to International Security-kurs w języku obcym nowożytnym 9.BW.D3.6.KJON1
Opis:
Zajęcia prowadzone w ramach kursu zakładają rozwinięcie świadomości studentów na temat podstawowych koncepcji bezpieczeństwa międzynarodowego oraz współczesnych zagrożeń, z którymi mierzy się aktualnie społeczność międzynarodowa. Takie ujęcie zagadnienia ma na celu możliwość dokonania konfrontacji tych koncepcji z tymi zagrożeniami. Kolejna kwestia stanowiąca przedmiot nauczania obejmuje identyfikację organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo międzynarodowe, tak w ujęciu organizacji międzyrządowych, jak i pozarządowych. Analiza celów, kompetencji oraz działań podejmowanych w praktyce pozwoli studentom na dokonanie własnej oceny, czy dana organizacja zasługuję na mino chroniącej bezpieczeństwo międzynarodowe oraz zaproponowania własnych przykładów. Dynamicznie zmieniające się uwarunkowania funkcjonowania otaczającej nas rzeczywistości w postaci szeregu zagrożeń tj. klęski żywiołowe, zagrożenia pandemiczne, czy wojenne, powoduje konieczność wypracowania właściwych działań naprawczych, bądź zapobiegawczych. W ten sposób studenci będą mieli sposobność zapoznania się z możliwościami i perspektywami zapewnienia bezpieczeństwa międzynarodowego.
Zakres tematów:
1. Basic concepts of international security: balance of power, collective security, cooperative and collective security.
2. Contemporary challenges and threats to international security: military threats (nuclear weapons and their proliferation, conventional weapons and massive military spending), terrorism, other threats (cyber, economic and energy, environmental), and the migration challenge.
3. The concept and characteristics of international law: definition, features and basic principles, subjects and sources of international law.
4. The concept and characteristic of European Union law: basic principles and values of the EU, basic institutional framework, sources of law.
5. International organizations ‘responsible’ for international security: the concept and types of international organizations; Council of Europe, European Union, the Organisation for Security and Co-operation in Europe, the United Nations, the North Atlantic Treaty Organization, the World Health Organization.
6. Non-governmental organizations important for ensuring international security: the concept and types of non-governmental international organizations Amnesty International, Human Rights Watch, Doctors Without Frontiers, Greenpeace, UNICEF.
7. The global economic crisis in the financial and banking markets (2007-2009): causes, course, countermeasures, social consequences, importance of international organizations.
8. Migration crisis in Europe in 2015-2016: causes, course, countermeasures, social consequences, importance of international organizations.
9. Migration in the European Union: legal and illegal migration: concept, legal basis and main principles.
10. Crisis aspects of the COVID-19: causes, course, countermeasures, social consequences, importance of international organizations.
11. EU civil protection mechanism: objectives, principles, scope and forms of assistance, functional assessment.
12. The global climate and environmental crisis: causes, course, countermeasures, social consequences, importance of international organizations.
13. War crisis 2022-2023(?): the internationally prohibited aggression of the Russian Federation against the sovereign state of Ukraine, the importance of the International Court of Justice, economic sanctions against Russia, second migration crisis in Europa
14. Current economic problems in a global perspective: causes, course, countermeasures, social consequences, importance of international organizations.
15. European Pillar of Social Rights as a potential response to crisis situations: future of social Europe, 20 key principles of the European Pillar of Social Rights and its implementation through Social Scoreboard and European Semester.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_KJON1 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię dotyczącą zagrożeń bezpieczeństwa o wymiarze zewnętrznym oraz możliwych reakcji na te zagrożenia, w tym pojęcia charakterystyczne dla zagrożeń bezpieczeństwa, np. pojęcie równowagi sił, czy bezpieczeństwa zbiorowego (K_W01).
Umiejętności: student potrafi
2. U_ KJON1 Student potrafi brać udział w debacie, w trakcie której rozwiązywane będą problemy dotyczące identyfikacji organizacji międzynarodowych o charakterze międzyrządowym oraz pozarządowym, których działalność ma istotne znaczenie w obszarze zwalczania i zapobiegania współczesnym zagrożeniom dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_U05);
3. U_ KJON2 Student posługuje się językiem angielskim na poziomie B2, w odniesieniu do zagadnień dotyczących bezpieczeństwa międzynarodowego poprzez wykonywanie zadań i testów udostępnionych w tym języku na Platformie Moodle (K_U10).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
4. K_ KJON1 Kreowania i popularyzowania wzorców etycznego i praworządnego zachowania funkcjonariusza publicznego, odpowiedzialnego za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego, zarówno w kraju jak i poza jego granicami (K_K05).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30 h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład tradycyjny,
wykład konwersatoryjny,
wykład z prezentacją multimedialną
zadania udostępnione za pośrednictwem Platformy Moodle
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Zadania cząstkowe (efekty 1-4).
Wykonanie regularnych zadań i testów na platformie e-learningowej Moodle.
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (100 %).
Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali:
100% - 91% - 5,0 (bdb) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty
90% - 81% - 4,5 (db+) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
80% - 71% - 4,0 (db) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
70% - 61% - 3,5 (dst+) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
60% - 51% - 3,0 (dst) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
50% - 2,0 (ndst) brak osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć:
- Cafruny A.W., Schwartz H.M., Exploring the Global Financial Crisis, Lynne Rienner Publishers 2013.
- Eichler J., War, Peace and International Security, Palgrave Macmillan UK 2017.
- Sapaty P.S., Complexity in International Security: A Holistic Spatial Approach, Emerald Publishing Limited 2019.
- Stępka M., Identifying Security Logics in the EU Policy Discourse: The “Migration Crisis” and the EU, Springer 2022.
- Tnzler D., Ivleva D., Hausotter T., EU climate change diplomacy in a post-Covid-19 world, Brussels 2021.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta:
- Nowakowska-Małusecka J., New Challenhes for International Organizations, Katowice 2016.
B. Literatura uzupełniająca:
- Barnard C., Peers S., European Union Law, Oxford 2017.
- Craig P., The Lisbon Treaty. Law, Politics, and Treaty Reform, Oxford 2010
- Fry J.D., Michael B., Pushkarna N., The values of international organizations, Manchester University Press 2021.
- Goodhand J., Walton O., Navigating the New Global (dis)Order, Ruthledge 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: