Psychologiczne aspekty mediacji i negocjacji 9.BW.D3.6.PAMiN
1. Wprowadzenie w tematykę mediacji i negocjacji, zapoznanie z etyką oraz
podstawowymi zasadami obu procesów.
2. Rozwijanie kompetencji społecznych, aktywne słuchanie, ocena moralna
innych osób, dystans emocjonalny i percepcja własnych emocji.
3. Rola emocji w negocjacji, techniki, taktyki i strategie negocjacyjne.
4. Rola emocji w mediacjach, jak skutecznie kontrolować emocje pojawiające
się u obu stron procesie mediacyjnym.
5. Sytuacje wymagające szybkiej reakcji, mediacje trudne i interwencje
kryzysowe
W cyklu 2023/24-L:
SZCZEGÓŁOWY PLAN ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie do tematyki negocjacji i mediacji (05.03.2024) |
W cyklu 2024/25-L:
SZCZEGÓŁOWY PLAN ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie do tematyki negocjacji i mediacji (05.03.2024) |
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w bezpieczeństwie wewnętrznym, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta bezpieczeństwa wewnętrznego w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw
K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku , w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
Umiejętności:
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów
K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych.
K_U04 Posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku
K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych.
K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte
pisemne , test jednokrotnego wyboru, mieszana
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, symulacje działań, dyskusje
Obecność i czynny udział w dyskusji oraz scenariuszach ćwiczeniowych
przeprowadzanych na zajęciach.
Kolokwium na ostatnich zajęciach, uzyskanie zaliczenia zgodnie z poniższymi
progami procentowymi:
91% - 100% ocena 5
81% - 90% ocena 4.5
71% - 80% ocena 4
61%- 70% ocena 3.5
50%- 60% ocena 3
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, każdą nieusprawiedliwioną nieobecność należy odrobić. Forma i termin odrabiania zajęć jest ustalana indywidualnie z prowadzącym.
Literatura
1. Fisher, R. i Ury, W. (2013). Dochodząc do TAK. Warszawa : Polskie
Wydawnictwo Ekonomiczne. (wyd.2)
2. Fisher, R. i Shapiro, D. (2009). Emocje w negocjacjach. Warszawa: Jacek
Santorski & CO Agencja wydawnicza
3. Gmurzyńska, E. i Morek, R. (red.) (2013 i wyd. wcześniejsze). Mediacje:
teoria i praktyka. Kraków: Wolters Kluwer Polska
4. Ury, W. (2009). Odchodząc od nie : negocjowanie od konfrontacji do
kooperacji . Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne. (wyd.2)
5. Piotrowicz, D. (2010). Negocjacje kryzysowe i policyjne : wybrane
zagadnienia psychologiczne i kryminologiczne. Warszawa
W cyklu 2023/24-L:
Chełpa, S., & Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Stewart, J. (2010). Mosty zamiast murów. Podręcznik Komunikacji interpersonalnej. |
W cyklu 2024/25-L:
Chełpa, S., & Witkowski, T. (2015). Psychologia konfliktów: praktyka radzenia sobie ze sporami. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Stewart, J. (2010). Mosty zamiast murów. Podręcznik Komunikacji interpersonalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: