Strategie bezpieczeństwa wewnętrznego 9.BW.Z3.3.SBW
Treści wspólne dla ćwiczeń i wykładów
1. Strategia – pojęcie, istota i geneza
• koncepcja i cechy strategii;
• proces budowy strategii.
2. Procedura budowy strategii – cz. I
• decyzja i wybór podmiotu przygotowującego projekt strategii;
• diagnoza retro i prospektywna;
• diagnoza opinii publicznej.
3. Procedura budowy strategii – cz. II
• konsultacje społeczne;
• konstrukcja misji i wizji;
• konstrukcja celów i wyznaczanie priorytetów;
• wyznaczanie zadań strategicznych.
4. Procedura budowy strategii – cz. III
• weryfikacja zgodności horyzontalnej i wertykalnej;
• powiazanie zadań ze źródłami finansowania;
• konstrukcja systemu wdrażania.
5. Harmonogram budowy strategii – ścieżka krytyczna
• pomiar kapitału ludzkiego;
• pomiar kapitału społecznego;
• istota sieci społecznych.
6. Teoria a praktyka
• przykłady rzeczywistych strategii;
• analiza treści wybranych strategii pod kątem ich zgodności z zasadami funkcjonującymi w zakresie procedury budowy strategii;
• wskazanie na najczęściej popełniane błędy podczas budowy strategii bezpieczeństwa wewnętrznego.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w bezpieczeństwie wewnętrznym, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta bezpieczeństwa wewnętrznego w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku , w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
Umiejętności:
K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, wykorzystanie e-learningu
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny uzyskanej z testu oraz aktywności studentów na zajęciach. W ramach aktywności na zajęciach student może otrzymać maksymalnie 15 pkt, zaś w ramach testu 25 pkt, łącznie za ćwiczenia: 40 pkt.
Sumaryczna
liczba punktów Ocena
36 ÷ 40 5,0 (bdb)
33 ÷ 35 4,5 (db+)
29 ÷ 32 4,0 (db)
26 ÷ 28 3,5 (dst+)
20 ÷ 25 3,0 (dst)
0 ÷ 19 2,0 (ndst)
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie pozytywnej oceny uzyskanej z rozmowy ustnej, w trakcie której student losuje dwa zagadnienia spośród podanego wcześniej zestawu zagadnień sprawdzających.
Literatura
1. Peretiatkowicz-Czyz M., Todys P., Koman D., 22 kroki do strategii. Standard tworzenia i aktualizacji dokumentów planistycznych z zakresu polityki społecznej, Fundacja TUS, Warszawa 2010.
2. Grewinski M., Karwacki A. (red.), Strategie w polityce społecznej, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2008.
3. Nowińska E., Strategia rozwoju gmin na przykładzie gmin przy¬granicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1997.
4. Berman N., Strate¬giczne planowanie rozwoju gospodarczego – budowanie lepszej przyszłości gospodarczej w polskich, Municipium, Warszawa 2000.
5. Bieniecki J., Szczupak B, Strategia rozwoju lokalnego, [w:] Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001.
6. Obłój K., Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
7. Sztando A., Wzorzec procedury budowy strategii rozwoju jednostki samorządu lokalnego, [w:] Rozwój lokalny i regionalny. Znaczenie wsparcia udzielanego przez jednostki wsparcia terytorialnego, Zeszyty Naukowe nr 31/2010, Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2010.
8. Sztando A., Teoretyczne i praktyczne aspekty planowania strategicznego w skali regionalnej i lokalnej, [w:] Planowanie kompetencji kadr w regionie istotą rozwoju Dolnego Śląska, Uniwersytet Ekono¬miczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
9. Sztando A., Warsztaty jako metoda konsultacji społecznych w procesie lokalnego planowania strate¬gicznego, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, red. R. Brol, A. Sztando, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
10. Sztando A., Zasady sporządzania dokumentów planistycznych samorządów terytorialnych, [w:] Ekono¬miczne i organizacyjne instrumenty wspierania rozwoju lokalnego i regionalnego – finanse, rachun¬kowość, przedsiębiorczość, t. 1, Zeszyty Naukowe nr 530, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2009.
11. Wysocka E., Babiński J., Topczewska T., Trojanek M., Mzyk E., Strategia i polityka rozwoju gmin i województw. Podstawy metodyczne, Zachodnie Centrum Organizacji, Warszawa–Poznań–Zielona Góra 1996.
12. Pawelska-Skrzypek G., Bieńkowska D. i inni, Planowanie i zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa 1997.
13. Witek-Crabb A., Warsztat Stratega. Zbiór narzędzi dla trenerów i wykładowców zarządzania strategicznego, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: