Procesy ludnościowe a bezpieczeństwo społeczno - ekonomiczne Polski 9.BWII.D2.1.MON.PLBS
Opis:
W trakcie zajęć student nabywa wiedzę z zakresu procesów demograficznych i zjawisk ludnościowych oraz ich wpływu na sytuację społeczną i ekonomiczną Polski w układzie przestrzennym kraj – regiony – gminy. Student poznaje system informacji statystycznej, kształci umiejętność korzystania ze źródeł statystycznych oraz dokonywania analizy i oceny przebiegu procesów ludnościowych w czasie i przestrzeni na podstawie danych statystycznych. Student analizuje struktury demograficzne ludności wg wybranych cech oraz wskaźniki starości w wybranych jednostkach administracyjnych.
Zakres tematów:
1. Źródła danych o ludności.
2. Podstawowe kategorie demograficzne.
3. Struktura demograficzna.
4. Zdarzenia ludnościowe.
5. Współczynniki demograficzne (małżeństwa, urodzenia, zgony, przyrost naturalny, TFR).
6. Analiza ruchu naturalnego ludności w czasie i przestrzeni.
7. Analiza danych statystycznych dotyczących wybranych zjawisk ludnościowych w czasie i przestrzeni wraz z omówieniem trendów danego zjawiska na badanym obszarze i ekonomiczno-społecznych skutków ich przebiegu
8. Analiza wskaźników starości w wybranych gminach.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ PLBS1 Elementy składowe ruchu naturalnego (K_W07)
2. W_ PLBS2 Przebieg procesów ludnościowych w czasie i przestrzeni (K_W07)
Umiejętności: student potrafi
3. U_ PLBS3Samodzielnie zebrać, zestawić i zaprezentować dane statystyczne (K_U02)
4. U_ PLBS4 Dokona analizy danych statystycznych i zaprezentować wnioski (K_U02)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
5. K _ PLBS1 Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej analityka danych statystycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
konwersatorium
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, rozwiązywanie zadań, studium przypadku
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Zadania cząstkowe (efekty 1,2,3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
konwersatorium: ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych pracy na zajęciach (90%) i obecności (10%).
b. dobry (5,0)
osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty
dobry plus (4,5)
osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
dobry (4,0)
osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
dostateczny plus (3,5)
osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
dostateczny (3,0)
osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
Niedostateczny (2,0
brak osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
M. Okólski, Demografia, Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005
Bank Danych Lokalnych GUS https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/temat
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
F. Stokowski, Demografia, PWE, Warszawa 2019.
Bank Danych Lokalnych GUS https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/temat
B. Literatura uzupełniająca
A. Fichel, M. Okólski, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: