Mediacje transgraniczne 9.BWII.D2.2.BM.MT
Opis: Celem uczenia się jest ukazanie istoty postępowania mediacyjnego, jako alternatywnej metody rozwiązywania sporów, konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji transgranicznych, z procedurami mediacji. Zapoznanie studentów z aktami prawnymi dotyczącymi mediacji, w tym dot. mediacji transgranicznych w UE. Omówiony zostanie wpływ narodowości, pochodzenia i obywatelstwa na specyfikę mediacji dwunarodowościowej rodzin. Ponadto student zapoznana się z narzędziem pracy mediatora, jakimi są umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, z anatomią konfliktów – rodzaje, etapy itp., z emocjami występującymi w sytuacjach konfliktowych. Nabędzie podstawowe praktyczne umiejętności rozwiązywania sporów, umiejętności mediacyjne.
Treści programowe:
1. Charakterystyka specyfiki mediacji transgranicznej
2. Wpływ narodowości, pochodzenia, obywatelstwa na specyfikę mediacji dwunarodowościowej rodzin.
3. Ramy prawne mediacji transgranicznych w UE
4. Psychologiczne aspekty mediacji, w tym mediacji transgranicznych, przy uwzględnieniu różnic kulturowych
5. Umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, tzw. miękkie kompetencje;
6. Porozumiewanie się w różnych sytuacjach konfliktowych;
7. Aktywne słuchanie, techniki prawidłowej komunikacji;
8. Emocje w relacjach międzyludzkich, konfliktowych;
9. Anatomia konfliktu, rodzaje, etapy
10. Praktyczne umiejętności mediacyjne
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. W_MT1 w sposób pogłębiony instytucję mediacji transgranicznej, jej istotę i charakter, jej psychologiczne aspekty, regulacje prawne oraz jej miejsce i znaczenie w systemie prawnym (K_K02)
Umiejętności: student potrafi
2. W_MT1 w trakcie postępowania mediacyjnego potrafi współpracować i współdziałać ze stronami mediacji, z ich pełnomocnikami, potrafi pełnić rolę wiodącą, jako moderator przebiegu postępowania mediacyjnego (K_U04)
3. W_MT02 komunikować się przy pomocy języka prawniczego z uczestnikami postępowania mediacyjnego – stronami, pełnomocnikami oraz otoczeniem społecznym (K_U06)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_MT1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy w szczególności niezbędnej w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy kadry kierowniczej organów ścigania, w szczególności zasięgnięcia opinii ekspertów – mediatorów -w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K01).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
konwersatorium
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład konwersatoryjny, wykład interakcyjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, pytania/odpowiedzi, ćwiczenia technik aktywnego słuchania, symulacje mediacji oparte na kazusach
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1);
Zadania cząstkowe (efekty 2,3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena końcowa z zaliczenia
Literatura
A Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Zbiór akt prawnych dot. mediacji https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/polskie-akty-prawne-regulujace-mediacje2
2. kazusy
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018
2. M. Myślińska, Mediator w polskim porządku prawnym, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2018
3. K. Wojtanowicz (red.), Oblicza mediacji: wybrane zagadnienia, Kraków 2021
4. P. Malinowski, H. Duszko-Jakimko. A. Suchorska, Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, ATW, Kraków 2015
5. S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Bez maski, Wrocław 2015
A. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2009
B. Literatura uzupełniająca
1. L. Indan-Pykno, M. Indan-Pykon, Metodyka pracy i odpowiedzialność zawodowa mediatora w postępowaniu mediacyjnym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2022;
A. Zienkiewicz, Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Difin, Warszawa 2007
2. E. M. Cenker, Negocjacje, jako forma komunikacji interpersonalnej, Poznań 2011
3. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007
4. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007
5. K. Bocheńska-Włostokowska, Akademia umiejętności interpersonalnych 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: