Podstawy resocjalizacji 9.BWII.D2.2.SK.PR
Opis: Celem uczenia się jest zdobycie wiedzy nt. resocjalizacji, jako nauki interdyscyplinarnej, począwszy od teorii resocjalizacji podstawowych definicji, pojęć, jej uwarunkowaniom w społeczeństwie, po programy i metody resocjalizacyjne. Będą omawiane m.in. współczesne systemy resocjalizacyjne, otwarte i zamknięte, diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności nieletnich i dorosłych, programy korekcyjno-resocjalizacyjne. Omówiona zostanie profilaktyka, prewencja, środki probacyjne, proces readaptacji w społeczeństwie.
Treści programowe:
1. Resocjalizacja, jako nauka interdyscyplinarna, definicja, podstawowe pojęcia
2. Resocjalizacja w założeniach psychologii i pedagogiki
3. Pojęcie niedostosowania społecznego, asocjalności, demoralizacji – diagnozowanie
4. Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym
5. Uwarunkowania i konsekwencji niedostosowania i przestępczości nieletnich
6. Uwarunkowania i konsekwencji niedostosowania i przestępczości dorosłych
7. Systemy działań i metody resocjalizacyjne wobec nieletnich i dorosłych
8. Profilaktyka i środki probacyjne
9. Resocjalizacja w zakładach karnych
10. Resocjalizacja w systemie otwartym
11. Mediacje
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_PR01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu przestępczości oraz stosowania odpowiednich metod i form resocjalizacyjnych K_K04)
2. W_PR02 posiada pogłębioną wiedzę, z zakresu negatywnych zjawisk społecznych (niedostosowanie społeczne, zachowania przestępcze) i ich wpływ oraz konsekwencje wobec społeczeństwa, instytucji (np. szkoła), ale także dla samej jednostki postępującej wbrew normom społecznym i normom prawnych (K_K07)
Umiejętności: student potrafi
3. U_PR01 analizować poszczególne metody i programy resocjalizacyjne, odpowiednio je dobierać i stosować wobec jednostki wykazującej zachowania wbrew normom społecznych i normom prawa, ; potrafi adaptować i dostosować istniejące programy i metody resocjalizacyjne do nowych sytuacji (K_K03)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_PR01 podejmowania działań społecznych (np. w streetworkingu) w ramach resocjalizacji i readaptacji jednostki, organizowania w ramach profilaktyki, prewencji spotkań społecznych (K_K02)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
konwersatorium
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład konwersatoryjny, wykład interaktywny z prezentacją multimedialną, referaty i prezentacje studentów, dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena końcowa z zaliczenia
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z dnia 9 czerwca 2022, Dz. U. 2022 poz. 1700
2. V. Konarska-Wrzosek (red. naukowa), Wspieranie resocjalizacji nieletnich. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2023
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. M. Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, C.H. Beck, Warszawa 2013
2. P. Drembkowski, G. Kowalski, Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Komentarz, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2023
3. B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. I i II, Wydawnictwo naukowe PWN i Wyższa szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008.
4. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, WAPS, Warszawa 2008
5. S. Śliwa, Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, WSZiA, Opole 2013
6. M. Mozgawa (red.), Kodeks karny. Praktyczny komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
B. Literatura uzupełniająca
1. J. Siemionow, Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie jako proces wspierania rozwoju psychospołecznego, Difin, Warszawa 2022
2. J. Kusztal, System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009
3. B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000
4. Przewodnik Streetworkera, Stowarzyszenie : „Po MOC”, Katowice-Opole 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: