Etyka służby kuratorskiej 9.BWII.D2.3.SK.ESK
Opis:
Celem kształcenia jest pogłębienie wiedzy na temat znaczenia zasad etyki nowożytnej dla współczesnego społeczeństwa i etycznych aspektów pracy kuratora. Studentom zaprezentowane zostaną: pojęcie etyki, podstawowe kierunki i podziały, współczesne dylematy społeczne w kontekście moralności, istota deontologii zawodowej. Studentom zaprezentowane zostaną źródła etyki deontologicznej w postaci zbiorów zasad postępowania służb publicznych oraz ich status prawny. Kształcenie obejmie interpretację poszczególnych zasad etyki deontologicznej kuratora sądowego, jego praw i obowiązków oraz zagadnienia odpowiedzialności zawodowej.
Treści programowe:
1. Etyka jako nauka pomocnicza dla bezpieczeństwa wewnętrznego.
2. Znaczenie i funkcje etyki w bezpieczeństwie wewnętrznym wobec wyzwań XXI wieku.
3. Podziały etyki.
4. Znaczenie etyki deontologicznej w życiu publicznym.
5. Status zbiorów zasad postepowania (kodeksów) etyki zawodowej na tle normatywnej koncepcji źródeł prawa.
6. Prawa i obowiązki kuratora sądowego.
7. Odpowiedzialność zawodowa.
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. 1. W_ ESK1 Ma pogłębioną i rozszerzona wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z etyką oraz źródła prawa z tego obszaru (K_W01, K_W05).
Umiejętności: absolwent potrafi
2. 2. U_ESK1 Potrafi dokonać pogłębionej wykładni przepisów prawa, jak i selekcji, analizy, oceny i interpretacji informacji oraz wiedzy pozyskanej w trakcie procesu kształcenia (K_U01).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
3. 3. K_ ESK1 Odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w szczególności przestrzegania i rozpowszechniania wzorców etycznego i praworządnego zachowania specjalisty z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego (K_K03).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
konwersatorium
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
30h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną,
wykład konwersatoryjny,
dyskusja,
A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS
Udział w zajęciach: 30 h
Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego* 20 h
B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS
Przygotowanie do zajęć: 15 h
Przygotowanie do zaliczenia: 10 h
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. T. Pietrzykowski, Etyczne problemy prawa. Zarys wykładu, Katowice 2005.
2. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009.
3. Uchwała Krajowej Rady Kuratorów z dnia 6 maja 2004 roku - Kodeks etyki kuratora sądowego
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 o kuratorach sądowych, Dz. U. 2023.1095.t.j.
2. S. Sowiński, Etyka w życiu publicznym, Warszawa 2012.
B. Literatura uzupełniająca:
1. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, wyd. III-uzupełnione i poprawione, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: