Metodyka pracy kuratora rodzinngo i dla nieletnich 9.BWII.D2.3.SK.MPK
Opis: Zajęcia z zakresu metodyki pracy kuratora rodzinnego i dla nieletnich koncentrują się wokół analizy aktów normatywnych regulujących sądową kuratelę dla nieletnich, stąd też zasadniczy cel zajęć jest ukierunkowany na wykształcenie wśród studentów umiejętności w zakresie dokonywania właściwej interpretacji zapisów normatywnych wynikających z przedmiotowych aktów prawnych, która stanowi praktyczny aspekt zajęć w zakresie charakterystyki modelu kurateli sądowej w Polsce.
Zakres tematów:
1. Kuratela rodzinna, zadania kuratorów rodzinnych i regulujące je przepisy prawa.
2. Diagnoza w pracy kuratora rodzinnego (analiza dokumentów, obserwacja, wywiad środowiskowy).
3. Metody pracy wychowawczo–profilaktycznej kuratorów sądowych, wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich.
4. Wprowadzenie do badań dotyczących stosowanych metod procesu wychowawczo-resocjalizacyjnego i profilaktycznego kuratorów rodzinnych.
5. Udział kuratora rodzinnego w sądownie ustalonych kontaktach rodzica z dzieckiem.
6. Rola kuratora rodzinnego w realizacji ochrony prawnej udzielonej przez sąd rodzinny.
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ MPK 1 W pogłębionym zakresie zdobywa wiedzę z zakresu pracy kuratora rodzinnego i dla nieletnich (K_W02)
2. W_ MPK 2 Metody i techniki stosowane w pracy kuratora rodzinnego i dla nieletnich (K_W03)
Umiejętności: student potrafi
3. U_ MPK 1 Praktycznie wykorzystywać wiedzę na temat metod i technik stosowanych w pracy kuratora rodzinnego i dla
nieletnich (K_U05)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_ MPK 1 Pełnienia roli kuratora rodzinnego i dla nieletnich (K_K03)
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład/ ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład tradycyjny,
rozwiązywanie zadań,
dyskusja.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Obecność na wykładach (efekty 1,2);
Przedłożenie pisemnej pracy semestralnej (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie obecności na zajęciach (20%) i pracy zaliczeniowej (80%).
Ocena końcowa:
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
1. M. Pawlicka: Kuratela sądowa w Polsce, Europie i świecie – historia i stan obecny, Warszawa 2007.
2. K. Jadach: Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Wydawnictwo Naukowe UAM 2011.
3. K. Gromek: Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa 2005.
4. K. Stasiak: Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: