Mediacje rodzinne 9.BWII.D2.3.SK.MR
Opis: Celem uczenia się jest zapoznanie studentów z alternatywnym sposobem rozwiązywania sporów prawnych, jakim jest instytucja mediacji, w tym szczególnie mediacje rodzinne, dotyczące najczęściej wszystkich aspektów rozwodowych tzw. okołorozwodowych i opiekuńczych, również związanych z alimentacją. Student ma okazję zapoznać się z istotą mediacji, z jej psychologicznymi aspektami - z tym, że strony w sposób „pokojowy” oraz niesformalizowany, mają możliwość niejednokrotnie po raz pierwszy wsłuchać się nawzajem, zrozumieć argumenty drugiej strony i co najważniejsze mieć bezpośredni wpływ na rozwiązanie ich konfliktu. Student zapozna się z narzędziami pracy mediatora, jakimi są umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, w szczególności umiejętność aktywnego słuchania, które będą wykorzystywane w trakcie zajęć, symulacje mediacji. Student zdobędzie wiedzę z zakresu regulacjami prawnymi dotyczącymi mediacji rodzinnych.
Zakres tematów:
Założenia ogólne mediacji rodzinnych
Akty prawne dot. mediacji rodzinnych;
Psychologiczne aspekty mediacji rodzinnych, emocje w relacjach międzyludzkich;
Podstawy komunikacji interpersonalnej (werbalnej i niewerbalnej);
Aktywne słuchanie, techniki prawidłowej komunikacji;
Umiejętności miękkie jako kompetencje mediatora;
Anatomia konfliktu, rodzaje, etapy, konflikt rodzinny;
Praktyczne aspekty mediacji w sprawach opiekuńczych i rozwodowych
Przebieg mediacji, techniki pracy mediatora w warunkach szczególnych;
Wzory dokumentów dot. mediacji rodzinnych, np. ugód dotyczących ustalenia kontaktów rodzica z małoletnim.
Nakład pracy studenta
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_ MR1 w sposób pogłębiony instytucję mediacji rodzinnej, jej istotę i charakter, jej psychologiczne aspekty, regulacje prawne, jej miejsce i znaczenie w systemie prawnym (K_K02)
Umiejętności: student potrafi
2. U_MR1 w trakcie postępowania mediacyjnego potrafi współpracować i współdziałać ze stronami mediacji, z ich pełnomocnikami, potrafi pełnić rolę wiodącą, jako moderator przebiegu postępowania mediacyjnego (K_U04)
3. U_MR2 komunikować się przy pomocy języka prawniczego z uczestnikami postępowania mediacyjnego – stronami, pełnomocnikami oraz otoczeniem społecznym (K_U06)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_MR1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy kadry kierowniczej organów ścigania i ochrony porządku prawnego, w szczególności zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K01).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład / ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
Wykład interakcyjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, pytania/ odpowiedzi, ćwiczenia technik aktywnego słuchania, technik negocjacyjnych, symulacje mediacji oparte na kazusach.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,);
Zadania cząstkowe (efekty 2,3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocena końcowa z zaliczenia
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Zbiór akt prawnych dot. mediacji rodzinnych https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/polskie-akty-prawne-regulujace-mediacje2
2. kazusy mediacji rodzinnych
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. A. Gójska, Mediacje rodzinne, WUW, Warszawa 2014;
2. P. Malinowski, H. Duszko-Jakimko, A. Suchorska, Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, ATW, Kraków 2015;
3. M. Kaźmierczak, J. Kaźmierczak, Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik, Difin, Warszawa 2015;
4. A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, C.H. Beck, Warszawa 2007
B. Literatura uzupełniająca
1. K. Wojtanowicz,(red.), Oblicza mediacji: wybrane zagadnienia, Kraków 2021;
2. A. Pease, B. Pease, Mowa ciała, Poznań 2019
3. S. Chełpka, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyczne radzenie sobie ze sporami. Bez maski, Wrocław 2015;
4. E. Aronson, J, Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2012;
5. A. Zienkiewicz, Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Difin, Warszawa 2007
6. K. Bocheńska – Włostowska, Akademia umiejętności interpersonalnych 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: