Siły zbrojne 9.BWII.D2.3.SM.SZ
Zajęcia obejmują problematykę genezy i rozwoju Sił Zbrojnych RP, miejsca Sił Zbrojnych RP w systemie bezpieczeństwa narodowego Polski, struktury Sił Zbrojnych RP, zasad funkcjonowania Sił Zbrojnych RP, zadań SZ w obszarze militarnym i niemilitarnym, wymiaru prawno-politycznego Sił Zbrojnych RP, miejsca Sił Zbrojnych RP w systemie bezpieczeństwa europejskiego i globalnego, działań SZ na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ładu konstytucyjnego, współpracy wojska z organami władzy, instytucjami publicznymi oraz ze społeczeństwem, wyzwań dla funkcjonowania Sił Zbrojnych RP, udziału Sił Zbrojnych RP w misjach zagranicznych oraz aktualnymi tendencjami dotyczącymi ewolucji pola walki.
Zakres tematów:
1. Doktryny wojenne
2. Siły Zbrojne w systemie bezpieczeństwa narodowego RP, system obronny RP
3. Geneza i rozwój SZ RP
4. Misje, funkcje i zadania SZ RP
5. Struktura i wyposażenie Sił Zbrojnych RP
6. Prawne aspekty zarządzania Siłami Zbrojnymi RP - system dowodzenia
7. Rodzaje Sił Zbrojnych, rodzaje wojsk i służb, O.de B. czasu „P”,
8. Sposoby przygotowania rezerw osobowych oficerów, podoficerów i szeregowych w Wojsku Polskim w XX i XXI w., mobilizacja.
9. Funkcjonowanie SZ – struktura dowodzenia, rodzaje Sił Zbrojnych, O. de B. czasu „P”, organizacja przygotowania rezerw osobowych – wybranych armii państw świata
10. Stosunki cywilno-wojskowe
11. Zadania realizowane przez wojsko w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego
12. Polskie Kontyngenty Wojskowe w operacjach poza granicami państwa w XXI wieku
13. Ewolucja pola walki
14. Potęga militarna
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. W_SZ1 normy regulujące zagadnienia związane z funkcjonowaniem struktury Sił Zbrojnych RP (K_W05).
Umiejętności: student potrafi
2. U_SZ1 samodzielnie zdobywać, wykorzystywać oraz pogłębiać wiedzę z zakresu bezpieczeństwa militarnego oraz powiązanych z nim dziedzin, w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów (K_U02);
3. U_SZ2 dokonywać pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości na temat współczesnego pola walki (K_U07).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. K_SZ1 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w szczególności przestrzegania i rozpowszechniania wzorców etycznego i praworządnego zachowania żołnierza Sił Zbrojnych (K_K03).
Kryteria oceniania
Formy zajęć, sposób ich realizacji i przypisana im liczba godzin:
A. Formy zajęć
wykład / ćwiczenia
B. Tryb realizacji
w Sali dydaktycznej
C. Liczba godzin
15h / 20h
D. Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne:
metoda projektu,
wykład tradycyjny,
wykład z prezentacją multimedialną,
dyskusja,
wizyta studyjna,
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej z ćwiczeń na podstawie ocen: prace zaliczeniowe (80%), obecność za zajęciach (20%)
Ocena końcowa z wykładu: test jednokrotnego wyboru
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Balcerowicz B., Siły zbrojne w stanie pokoju, kryzysu i wojny, Wyd. Scholar, Warszawa 2010.
2. Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP, BBN, Warszawa 2013.
3. Kitler W. (red.), Wojskowe wsparcie władz cywilnych i społeczeństwa, AON, Warszawa 2003.
4. Krzeczkowski W. (red.), Wojsko w niemilitarnych sytuacjach kryzysowych, AON, Warszawa 2008.
5. Lidwa W., Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, AON, Warszawa 2010.
6. Pacek B., Udział Sił Zbrojnych RP w bezpieczeństwie wewnętrznym, AON, Warszawa 2013.
7. Ustawa o obronie Ojczyzny (Dz.U. 2022 poz. 655).
8. Strategia bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, BBN, Warszawa 2020.
• Sun-Tzu „Sztuka Wojny”
• Ł. Przybyło „Doktryny wojenne. Historia i ocena”, Warszawa 2018
• Piłsudski, Rok 1920, [w:] Dzieła zebrane, T. VII, Warszawa 1937
• Solarz J., Doktryny militarne XX w., Wyd. Avalon, Kraków 2009
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Bogusław Pacek, Paweł Soroka, Marek Kubiński (red.), Wojska Specjalne w systemie obronnym RP - aspekty
organizacyjne, doktrynalne i modernizacyjne, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2013.
2. Tadeusz Szczurek (red.), Bezpieczeństwo narodowe i współpraca sojusznicza w kontekście działań Sił Zbrojnych RP, Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa 2010.
3. Sułek M. Potęga państw, modele i zastosowania, Warszawa 2013.
B. Literatura uzupełniająca
1. Sobolewski G., Organizacja wsparcia wojskowego władz cywilnych i społeczności w niemilitarnych sytuacjach kryzysowych, AON, Warszawa 2012.
2. Sobolewski G., Siły zbrojne w zarządzaniu kryzysowym – aspekt narodowy i międzynarodowy, AON, Warszawa 2013.
3. Stelmach J. (red.), Siły zbrojne w walce z terroryzmem, WSOWL, Wrocław 2016.
4. Anna Orzyłowska (red.), Socjologiczny wizerunek profesjonalnych Sił Zbrojnych RP, Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Wychowania i Promocji Obronności, Warszawa 2012.
5. Bzinkowski R., Siły zbrojne w działaniach na rzecz ochrony dóbr kultur wobec zagrożeń czasu wojny i pokoju, Wydział Wydawniczy COSMDWP, Warszawa 2002.
6. Ciupiński A., Malak K., Bezpieczeństwo polityczne i wojskowe, AON, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: