Mediacje transgraniczne 9.BWII.Z2.2.BM.MT
Umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, tzw. miękkie, jako kompetencje społeczne;
Porozumiewanie się w różnych sytuacjach konfliktowych;
Aktywne słuchanie, techniki prawidłowej komunikacji;
Emocje w relacjach międzyludzkich, konfliktowych;
Anatomia konfliktu, rodzaje, etapy
Ramy prawne mediacji transgranicznych w UE
Psychologiczne aspekty mediacji transgranicznych, przy uwzględnieniu róźnic kulturowych
Praktyczne umiejętności mediacji
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 W pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 W pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
Umiejętności:
K_U03 Złożone, praktyczne wykorzystywanie nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych.
K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U07 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.
K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonania o potrzebie ciągłego dokształcania się rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji zdolność do kierowania zespołami ludzkimi.
K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębione wykazywanie aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie
administracji publicznej, wykazywanie odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru, obecność
Metody dydaktyczne: symulacje działań, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Obecność i czynny udział w warsztatach.
Test jednokrotnego wyboru, uzyskanie oceny pozytywnej wymaga uzyskania 50% przewidzianych punktów.
100% - 90% możliwych punktów ocena bardzo dobra
90% - 80% możliwych punktów ocena dobry plus
66% - 80% możliwych punktów ocena dobra
60%- 65% dostateczny plus
50%- 60% możliwych punktów ocena dostateczny
Literatura
K. Wojtanowicz (red.), Oblicza mediacji: wybrane zagadnienia, Kraków 2021
E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018
M. Myślińska, Mediator w polskim porządku prawnym, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2018
P. Malinowski, H. Duszko-Jakimko. A. Suchorska , Wokół praktycznych i teoretycznych apektów mediacji, ATW, Kraków 2015
E. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2009
R. Mayer, Jak wygrać każde negocjacje wygrać. MT Biznes, Warszawa 2018
S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Bez maski, Wrocław 2015
R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016
E. M. Cenker, Negocjacje, jako forma komunikacji interpersonalnej, Poznań 2011
D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007
D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007
K. Bocheńska-Włostokowska, Akademia umiejętności interpersonalnych 20 spo-tkań z komunikacją, Kraków 2009
Zbiór akt prawnych dot. mediacji https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/polskie-akty-prawne-regulujace-mediacje2
A. Zienkiewicz, Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Difin, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: