Podstawy organizacji i zarządzania 9.OB.D3.1.POiZ
Przybliżenie podstawowych zagadnień dotyczących organizacji i zarządzania, zasad tworzenia i funkcjonowania systemów organizacyjnych, struktur organizacyjnych. Przedstawienie zagadnień związanych z motywacją, stylami kierowania, konfliktami w organizacji, wprowadzaniem zmian.
Zakres tematyczny:
1. Rozwój nauki o organizacji i zarządzaniu
2. Organizacja jako system – modele i otoczenie organizacji;
3. Struktury organizacyjne – zasady budowy organizacji, rozpiętość i zasięg kierowania, rodzaje struktur organizacyjnych;
4. Funkcje zarządzania – planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie, kierowanie ludźmi w organizacjach, style kierowania; teorie motywacji, kultura organizacyjna;
5. Problemy zarządzania i ich rozwiązywanie, podejmowanie decyzji w zarządzaniu, zarządzanie zmianami w organizacjach.
6. Kultura organizacyjna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Zna podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej (K_W07);
4. Objaśnia reguły zarządzania i administrowania (K_W08).
Umiejętności (U)
1. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);
2. Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno--komunikacyjne (ICT) (K_U06);
3. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł (K_U07);
4. Pisemnie przygotowuje i dobrze dokumentuje opracowania zagadnień administracyjnych i prawnych w j. polskim i j. obcym (K_U09).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);
4. Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia (K_K05).
Kryteria oceniania
Egzamin obejmuje tematykę omawianą na wykładzie. Kolokwium obejmujące tematykę omawianą na ćwiczeniach.
Literatura
S. Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Opole 2004;
S. P. Robbins, Zachowanie w organizacji, Warszawa 2004;
R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN Warszawa 1996;
J. Stoner, Ch. Wankel: Kierowanie, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: