Język biznesu I 9.OB.D3.3.JBI
Celem zajęć jest opanowanie wybranego języka (angielski lub niemiecki) w biznesie w stopniu wystarczającym do prowadzenia korespondencji handlowej, rozmów telefonicznych, pertraktacji i negocjacji z partnerami handlowymi oraz posługiwania się literaturą fachową z dziedziny biznesu i ekonomii. Ponadto zajęcia z języka biznesu rozwijają następujące sprawności językowe:
• ROZUMIENIE ZE SŁUCHU – rozumienie poleceń, komentarzy, informacji nauczyciela oraz dłuższych tekstów, dialogów, słówek nagranych na nośnik przez rodzimych użytkowników języka;
• MÓWIENIE – odpowiadanie na pytania (nauczyciela, podtekstowe), układanie pytań (do dialogów, tekstów, ilustracji), wypowiadanie się na dany temat (np. prezentacja firmy, komunikowanie swoich intencji, próba inscenizacji obsługi).
• CZYTANIE – doskonalenie techniki cichego czytania dłuższych tekstów specjalistycznych, adaptowanych i oryginalnych, rozumienie ich ogólnego sensu, wyszukiwanie w nich szczegółowej informacji.
• PISANIE – wypełnianie ankiet, deklaracji meldunku, składanie ofert, prezentacja firmy, reklamowanie towaru, pozostawianie krótkich informacji dla osób trzecich, notowanie, przedstawianie biznes-planu, odpowiadanie na pytania z zachowaniem elementarnej poprawności ortograficznej.
• TŁUMACZENIE – tłumaczenie wskazanych słów i wyrażeń, dobieranie ich polskich ekwiwalentów, tłumaczenie pojedynczych zdań oraz dłuższych kontekstów, tłumaczenie druków branżowych.
Założeniem programu nauczania realizowanego na zajęciach z języka biznesu jest przygotowanie studenta do pracy w jednostce gospodarczej lub innym przedsiębiorstwie o charakterze międzynarodowym, administracji publicznej itd. Poprzez podanie określonego zasobu leksyki ekonomicznej, prawniczej i wiadomości merytorycznych z zakresu teorii biznesu student może podjąć się w przyszłości zadania mediatora lub negocjatora w firmie, specjalisty do spraw współpracy z rynkiem zachodnim poprzez zawieranie i kontynuowanie owocnej współpracy z potencjalnymi inwestorami lub partnerami handlowymi.
Zakres tematyczny:
1. Praca nad prawidłową wymową i intonacją poprzez czytanie tekstów specjalistycznych, korespondencji handlowej, umów handlowych, etc.
2. Prowokowanie dłuższych wypowiedzi ustnych na podstawie materiału stymulującego (prezentacja firmy, reklama firmy, logo, inscenizowana rozmowa telefoniczna, inscenizowane spotkania biznesowe, materiały audio/video),
3. Praca nad prawidłowym zapisywaniem informacji poprzez odsługiwanie wiadomości nagranej na płytę CD bądź kasetę,
4. Tłumaczenie zarówno krótkich, jak i rozbudowanych konstrukcji zdaniowych związanych z omawianą jednostką tematyczną,
5. Wprowadzanie odpowiedniego zasobu leksyki ekonomicznej, prawniczej i wiadomości merytorycznych z zakresu teorii biznesu poprzez prezentacje multimedialne przygotowywane zarówno przez osobę prowadzącą zajęcia jak i przez studentów,
6. Aktywne powtarzanie gramatyki oraz leksyki poprzez rozwiązywanie testów leksykalno-gramatycznych.
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania sektora prywatnego (K_W06);
4. Zna podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej (K_W07).
Umiejętności (U)
1. Bierze udział w debacie – przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich (K_U02);
2. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ (K_U05);
3. Poprawnie stosuje terminologię prawniczą (K_U08);
4. Pisemnie przygotowuje i dobrze dokumentuje opracowania zagadnień administracyjnych i prawnych w j. polskim i j. obcym (K_U09);
5. Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk prawnych określone dla poziomu B2+ (K_U12).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role (K_K02);
3. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy (K_K06).
Kryteria oceniania
Na pierwszym semestrze warunkiem zaliczenia jest test z materiałów omawianych na zajęciach. Na drugim semestrze warunkiem zaliczenia jest praca semestralna związana z przerabianym na pierwszym, jak i drugim semestrze materiale. Semestr trzeci weryfikowany jest poprzez kolejny test. Semestr czwarty ponownie zamyka egzamin pisemny z semestru trzeciego, jak i czwartego.
Literatura
Wybierana przez prowadzącego w zależności od języka .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: