Standardy jakościowe w branży spożywczej (BRC, IFS, FSSC, 22000) - pr. w agrobiznesie 9.OB.D3.5.PA.SJBS
1. Jakość. Podstawowe pojęcia i definicje. Zasady zarządzania jakością.
2. Normalizacja, ocena zgodności i regulacje prawne w zakresie jakości.
3. Certyfikacja wyrobów i systemów zarządzania - BRC, ISO 22000
4. Systemy zarządzania jakością według ISO serii 9000
5. Systemy zarządzania jakością w przemyśle spożywczym (HACCP, ISO 22000) - narzędzia zarządzania jakością, w tym: diagram zależności, diagram drzewa, diagram tablicowy
6. Narzędzia bezpieczeństwa żywności (GHP) – dobra praktyka higieniczna, (GMP) – dobra praktyka produkcyjna, jako podstawa standardu BRC - omówienie wymagań standardu BRC ok 8-12 h, w tym:
• Plan bezpieczeństwa żywności HACCP
• System zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności
• Standardy dotyczące zakładu
• Kontrola produktu
• Kontrola procesu
• Personel
• Strefy produkcyjne wysokiego ryzyka, wysokiej ostrożności i niechodzone, wymagające wysokiej ostrożności
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna- wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu funkcjonowania administracji gospodarczej w przedsiębiorstwach.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W04 Zna podstawowe ekonomiczne i gospodarcze, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych.
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego.
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno--komunikacyjne (ICT).
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, symulacje działań, projekty studenckie
Warsztaty:
1. Aktywność na zajęciach
2. Wykonywanie prawidłowo warsztatów
0-50% niedostateczny
51-65% dostateczny
66-85% dobry
86-100% bardzo dobry
Literatura
M. Bugdol, System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, wyd. Helion, 2018.
A. Olszewski, Zarządzanie jakością w przemyśle spożywczym, wyd. WNT, 2014.
P. Grudowski, Projektowanie, nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009 w oparciu o podejście procesowe z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP, Wyd. ODDK, Gdańsk 2010.
M. Urbaniak, Zarządzania jakością –teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2004.
M. Urbaniak, Systemy zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa, 2007.
PN-EN ISO 9001:2009 – Systemy zarządzania jakością – Wymagania, Wyd. PKN, Warszawa 2009.
Małgorzata Wiśniewska, Kultura bezpieczeństwa żywności. Istota i narzędzia pomiaru
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: