Przywództwo w literaturze (przedmiot humanistyczny w j. obcym) 9.OB.D3.5.PwL
Przedmiotem wykładu jest pokazanie, jak podstawowe problemy przywództwa organizacyjnego i politycznego ujmowane są w literaturze pięknej i popularnej. Przedmiot ten realizowany jest w metodologii law & literature, a przykłady literackie służą jako podstawa do dyskusji nad współczesnymi problemami społecznymi i prawnymi przywództwa.. Przykłady literackie służą tu jako swoiste studia przypadku, w oparciu o które słuchacze w toku dyskusji będą mogli zobaczyć, jak pojęcie przywództwa i jego obraz w kulturze zmieniały się na przestrzeni dziejów.
Zakres tematyczny:
1) Pojęcie przywództwa. Nurt law & literature jako narzędzie badania stosunków społecznych
2) Wielcy przywódcy w literaturze
a. Przywódcy polityczni
b. Przywództwo organizacyjne
c. Kobiety w roli liderek
4) Ideał przywódcy
a) Cyceron De Oratore,
b) Makiawelli Książę
c) Państwo idealne Platona
5) Odwaga cywilna
a) Sofokles, Antygona
b) H. Lee, Zabić drozda
c) J. Grisham, Raport pelikana
6) Przywódca i przeciwnicy
a) Sun-Tsu, Szuka wojny
b) Polianos, Podstępy wojenne
c) C. v. Clausewitz, O wojnie
7) Samodoskonalenie menedżera
a) Ignacy Loyola, Ćwiczenia duchowne
b) G. B. Shaw, Arms and the Man,
c) R. Kipling, Kapitanowie zuchy
8) Przeznaczeniem lidera jest porażka
a) J. Korczak, Król Maciuś Pierwszy
b) N. Kazantzakis, Grek Zorba
c) Pismo Święte, Księga Hioba
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Objaśnia reguły zarządzania i administrowania (K_W08)
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach (K_W09)
Umiejętności (U)
1. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2
2. Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich (K_U02);
3. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);
4. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U04);
5. Poprawnie stosuje terminologię prawniczą (K_U08);
6. Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany (K_U11).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);
4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy (K_K06).
Kryteria oceniania
Praca semestralna na ocenę obejmująca tematykę omawianą na wykładach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta w trakcie wykładu prowadzonego metodami aktywizującymi.
Literatura
Literatura dostarczona przez prowadzącego (w całości i fragmentach). W tym podstawowe źródła w otwartym dostępie:
R. Bolt, A Man for All Seasons (movie script) http://veng6a.pbworks.com/w/page/8219356/The%20Complete%20Script%3A%20A%20Man%20For%20All%20Seasons
C. v. Clausewitz, On War https://www.clausewitz.com/readings/OnWar1873/TOC.htm
Polyaneus, Strategemata http://www.attalus.org/info/polyaenus.html
Plato, The Republic, http://classics.mit.edu/Plato/republic.html
Sun Tsu, The Art of War http://www.literatureproject.com/art-of-war/
Cicero, De Oratore https://archive.org/stream/cicerodeoratore01ciceuoft/cicerodeoratore01ciceuoft_djvu.txt
G. B. Shaw, Plays Pleasant https://archive.org/details/playspleasantunp02shawrich
Book of Job https://www.biblestudytools.com/job/
I. Loyola, Spiritual Exercises, http://www.sacred-texts.com/chr/seil/index.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: