Prawo konsumenckie 9.OB.D3.7.PK
Cele przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o prawie ochrony konsumenta i jego znaczeniu dla obrotu. Student zapoznaje się z treścią regulacji chroniących konsumenta oraz student umie rozwiązywać problemy związane ze stosowanie podstawowych przepisów prawa ochrony konsumenta
Zakres tematyczny:
1. Historyczne ukształtowanie prawa konsumenckiego na świecie, Europie i Polsce
2. Źódła prawa konsumenckiego w Polsce
3. Harmonizacja prawa konsumenckiego w UE
4. Pojęcie konsumenta
5. Obrót B2C a obrót profesjonalny
6. Obowiązki informacyjne w obrocie konsumenckim
7. Ustawa o prawach konsumenta
8. Kredyt konsumencki
9. Timeshearing
10. UOKiK i podstawowe zasady jego funkcjonowania
11. Rzecznik praw konsumenckich
12. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
13. Zawieranie umów na odległość i poza lokalem konsumentów
14. Konsument w eCommerce
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych (K_W05);
4. Zna podstawowe ekonomiczne i gospodarcze , prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W04).
Umiejętności (U)
1. Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego (K_U01);
2. Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich (K_U02);
3. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);
4. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U04);
5. Poprawnie stosuje terminologię prawną (K_U08);
6. Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany (K_U11).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);
4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy (K_K06).
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą na wykładach i ćwiczeniach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach
Literatura
A. Zając, Konsument we współczesnej gospodarce rynkowej, Poznań 2004;
E. Kieżel, Ochrona interesów konsumentów w aspekcie integracji europejskiej, Warszawa 2007;
M. Pigłowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, Warszawa 2012
B. Kaczmarek Templin, P. Stec, D. Szostek Prawo Konsumenckie. Komentarz, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: