Historia ustroju i prawa polskiego 9.PR.D5.1.HUiPP
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
Wykład obejmuje historię ustroju oraz historię prawa sądowego.
I. Polska przedrozbiorowa
1. Monarchia patrymonialna
2. Monarchia stanowa
3. Rzeczpospolita szlachecka
4. Monarchia konstytucyjna
II. Polska pod zaborami
1. Organizacja ziem polskich w pierwszym okresie epoki zaborów2. Księstwo Warszawskie
3. Królestwo Kongresowe
4. Zabór pruski w latach 1807-1918
5. Galicja od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej
III. Polska odrodzona
1. Polska w okresie międzywojennym 1918-1939
2. Państwo polskie w latach 1939-1945
3. Polska Rzeczpospolita Ludowa
B. Problematyka ćwiczeń – opracowywane tematów zgodnie z tempem realizacji wyżej przedstawionych tematów wykładowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin,
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne,
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne,
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje
Egzamin pisemny z materiału objętego wykładem oraz zaliczenie na ocenę z ćwiczeń.
Egzamin obejmuje 4 pytania otwarte, za każde można zdobyć 25 punktów. Liczba punktów przeliczana jest na ocenę według zasad: 100 – 92 pkt – bdb (5); 91- 84 pkt – db+ (4,5); 83 – 74 pkt – db (4,0); 73 – 64 pkt – dst+ (3,5); 63-50 pkt – dst (3,0); 49 – 0 pkt – ndst. Czas trwania egzaminu – 45 minut.
Zaliczenie materiału ćwiczeniowego obejmuje także 4 pytania proste, punktowane według powyższych zasad. Czas trwania zaliczenia – 45 minut. Dodatkowo w przypadku zaliczenia ćwiczeń brane są pod uwagę oceny z prac studenckich oraz aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Łaszewski, S. Salmonowicz, Historia ustroju Polski, Toruń 1995 i wyd. nast.
2. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa1993 i wyd. nast.
3. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 1999.
4. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. E. Borkowska-Bagieńska, K. Krasowski, B. Lesiński, J. Walachowicz, Historia państwa i prawa Polski. Zarys wykładu, Poznań 1994.
2. D. Makiłła, Z. Naworski, Historia prawa na ziemiach polskich. Zarys wykładu, cz. 1-2,Toruń 1996, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: