Kontrola konstytucyjności prawa w Polsce 9.PR.D5.4.KKP
1. Istota i pojęcie konstytucyjnej kontroli prawa w Polsce
2. Amerykański model kontroli prawa
3. Europejski model kontroli prawa (austriacki)
4. Geneza i rozwój kontroli prawa w Polsce (międzywojnie, PRL 1985-1997, 1997 - )
5. Źródła prawa
6. Prewencyjna kontrola norm
7. Następcza kontrola norm – ustawa, umowa międzynarodowa, przepisy prawa wydawane przez centralne organy państwowe, kryteria kontroli, skutki uchylenia aktu
8. Założenia kontroli norm
9. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
10. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym – kontrola norm, inne typy postępowań
11. Postępowanie w sprawie indywidualnej skargi konstytucyjnej – pojęcie skargi, schemat skargi, casus
12. Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
Umiejętności:
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną,
Forma zaliczenia wykładu: Opracowanie zagadnień w oparciu o orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego,
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Kryteria:
5 punktów – dst
6 punktów – dst+
7 punktów – db
8 punktów – db+
9-10 punktów – bdb
I wielokrotności.
Praktyki zawodowe
Dla studentów zainteresowanych praktyczną stroną wiedzy istnieje możliwość odbycia wizyt studyjnych w konstytucyjnych organach państwa (Sejm, Senat, ministerstwa, Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny itp.).
Ponadto studenci mogą odbyć praktyki zawodowe w wybranych ministerstwach i instytucjach.
Literatura
L. Bosek, M. Wild, Kontrola konstytucyjności prawa, Warszawa 2014.
K. Wojtyczek, Sądownictwo konstytucyjne w Polsce. Wybrane zagadnienia, War-szawa 2013.
M. Zubik, Status prawny sędziego Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2011.
A. Syryt, Kontrola uchwalenia ustawy przed Trybunałem Konstytucyjnym, Warsza-wa 2014.
Zagadnienia sądownictwa konstytucyjnego – wybrane artykuły.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: