Negocjacje w prawie - moduł umiejętności prawniczych 9.PR.D5.5.MUP.NwP
Problematyka wykładu:
1. Kompetencje komunikacyjne prawnika.
2. Kompetencje retoryczne prawnika.
3. Kompetencje negocjacyjne prawnika.
4. Argumentacja ad rem.
5. Argumentacja prawnicza ad rem.
6. Argumentacja erystyczna.
Problematyka ćwiczeń:
1. Taktyka zwrotu.
2. Taktyka rozwiązań hipotetycznych.
3. Taktyka dowcip i żart oraz
4. Taktyka dobry - zły.
5. Taktyka milczenia.
6. Taktyka salami.
7. Taktyka tysiąca wyjątków i taktyka dodawania.
8. Taktyka mylenia tropów.
9. Taktyka presji faktów i
10. Taktyka fait accompli.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.
Umiejętności:
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: mieszana, test jednokrotnego wyboru oraz dodatkowe punkty za uczestniczenie w dyskusji podczas wykładu
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana, 50% oceny stanowi prezentacja przedstawiona przez studenta we współpracy z drugim studentem, a 50% test jednokrotnego wyboru.
Metody dydaktyczne: symulacje działań, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie
Ćwiczenia:
1.Prezentacja (50% oceny) – 20 punktów (5 pkt – temat, 5 pkt - jakość i poprawność merytoryczna, 5 pkt - jasność i efektywność przekazu, 5 pkt - „mówienie” zamiast „czytania”).
2. Test jednokrotnego wyboru (50% oceny) - 20 punktów.
3. Dodatkowe punkty za aktywność i uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć.
21-24 - 3,0 (dst).
25-28 – 3,5 (dst+).
29-33 – 4,0 (db).
34-37 – 4,5 (db+).
38-40 – 5,0 (bdb).
Wykład:
1. Test jednokrotnego wyboru (100% oceny) – 30 punktów.
2. Dodatkowe punkty za aktywność i uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć.
18-20 - 3(dst).
21-22 - 3,5 (dst+).
23-25 – 4 (db).
26-27 - 4,5 (db+).
28-30 – 5 (bdb).
Literatura
Literatura podstawowa
J. Jabłońska-Bonca, K. Zeidler, Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016 (na konwersatorium potrzebny tylko rozdział VIII).
A. Schopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów.
Literatura uzupełniająca
A. Jakubiak-Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010.
M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: