Podstawy psychologii dla prawników 9.PR.Z5.2.PPdP
1. Kierunki psychologii współczesnej. Definicje kluczowych terminów: osobowość, motywacja, inteligencja, temperament.
2. Wybrane teorie osobowości, zasady ich konstrukcji i konsekwencje.
3. Teorie motywacji i ich praktyczne wykorzystanie.
4. Psychologia różnic indywidualnych, inteligencja i temperament.
5. Zawód prawnika z perspektywy psychologii pracy. Klasyfikacja zawodów i specjalności. Stres zawodowy i wypalenie zawodowe.
6. Psychologia wobec wyzwań współczesności. Społeczności wirtualne i internet rzeczy.
7. Omówienie prac studentów, informacja zwrotna i ewaluacja zajęć.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
Umiejętności:
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykład: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie, wykorzystanie e-learningu
Zgodność treści pracy semestralnej z zadanym tematem. Właściwy dobór pojęć i źródeł oraz poprawność języka. Ocena układu pracy. W szczególności ocenie podlega wiedza o miejscu i znaczeniu nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk, umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom niepożądanym.
Literatura
Le Blanc, P., de Jonge, J. Schaufeli, W. (2003). Stres zawodowy a zdrowie pracowników. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organizacji. (s. 169-199). Gdańsk: GWP.
Lizut, J. (2014). Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych. https://akademia.nask.pl/pliki/4-zagrozenia_cyberprzestrzeni_produkt_finalny.pdf
Łukaszewski, W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 67-92). Gdańsk: GWP.
Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 427-440). Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (2000). Inteligencja. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 721-760). Gdańsk: GWP.
Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech, w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 525-560). Gdańsk: GWP
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1, 2, 3. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: