Kryminologia i wiktymologia 9.PR.Z5.5.KiW
Treści programowe wspólne dla ćwiczeń i wykładu:
1. Podstawy kryminologii
a. Pojęcie kryminologii
b. Przestępstwo jako przedmiot badań
c. Przestępczość jako przedmiot badań
d. Przestępca jako przedmiot badań
e. Ofiara jako przedmiot badań
f. Kryminologia a inne dziedziny nauki
2. Główne paradygmaty kryminologii
a. Klasycyzm i neoklasycyzm
b. Pozytywizm
c. Antynaturalizm
3. Teorie kryminologiczne
a. Koncepcje biologiczne
b. Koncepcje psychologiczne
c. Koncepcje socjologiczne
d. Koncepcje neoklasycystyczne
4. Polityka kryminalna - zapobieganie i zwalczanie przestępczości
a. Koncepcje reaktywne
b. Koncepcje proaktywne
5. Polityka kryminalna - wymiar sprawiedliwości
a. Kontrola społeczna i jej narzędzia
b. Sformalizowana reakcja na przestępczość
c. Kara pozbawienia wolności
6. Wiktymologia
a. Pojęcie wiktymologii
b. Pojęcie ofiary
c. Tzw. przestępstwo bez ofiar
d. Wiktymizacja
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: praca semestralna
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, gamifikacja, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism, wykorzystanie e-learningu
Ćwiczenia:
• Aktywne logowanie się i wykonywanie zadań
• Zadania należy wykonać w ciągu 10 dni od ich powierzenia studentom
• Ocena końcowa może być obniżona za nieterminowe wykonywanie zadań
• Wykonanie wszystkich zadań w platformie e-learningowej oraz udział w dyskusjach są podstawą zaliczenia
• Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali:
Najwyższy Najniższy Nazwa oceny
100,00 % 92,00 % 5,0 (bdb)
91,99 % 84,00 % 4,5 (db+)
83,99 % 74,00 % 4,0 (db)
73,99 % 64,00 % 3,5 (dst+)
63,99 % 50,00 % 3,0 (dst)
49,99 % 0,00 % 2,0 (ndst)
Wykład:
• Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń
• Praca semestralna do napisania na platformie Moodle w ustalonym ze studentami terminie
• Uzyskanie z zaliczenia pisemnego co najmniej 9 pkt.
• Liczba zdobytych punktów przeliczana jest wg następującej skali:
9-10 pkt. - dst; 11-12 pkt. - dst+; 13-14 pkt. - db; 15-16 pkt. - db+; 17-18 pkt. – bdb
• Szczegółowe kryteria oceny pracy semestralnej:
Poprawność językowa i stylistyka: 0-2 pkt
Zrozumienie tematyki pracy i poleceń: 0-4 pkt
Wykorzystanie wiedzy teoretycznej: 0-4 pkt
Argumentacja i uzasadnianie twierdzeń: 0-8 pkt
Literatura
A. Literatura podstawowa:
1. Błachut J., Gaberle A., Krajewski K., Kryminologia, Arche, Gdańsk 2006.
2. Pływaczewski E.W., Redo S., Guzik-Makaruk E.M., Laskowska K., Filipkowski W., Glińska E., Jurgielewicz-Delegacz E., Perkowska M., Kryminologia. Stan i perspektywy rozwoju. Z uwzględnieniem założeń Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030., Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
B. Literatura uzupełniająca:
1. Boba Santos R., Crime Analysis with Crime Mapping, Sage, Thousand Oaks 2017.
2. Briggs S., Friedman J., Criminology for Dummies, Wiley, Hoboken 2009.
3. Bruinsma G., Weisburd D. (eds), Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice, Springer, New York 2014.
4. Grana G., Windell J., Crime and Intelligence Analysis: An Integrated Real-Time Approach, CRC Press, Boca Raton 2017.
5. Newburn T., Criminology, Routledge, Abingdon 2017.
6. Siegel L., Crimonology: The Core, Cengage Learning, Boston 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: