Prawo obrotu elektronicznego - moduł specjalizacji prawniczej 9.PR.Z5.5.MSP.POEle
Prawo obrotu elektronicznego
1. Samoregulacja sektora finansowego,
2. Mury chińskie w systemie zabezpieczeń w obrocie elektronicznym
3. Obrót elektroniczny a forma czynności prawnych w świetle kodeksu cywilnego oraz kodeksu postępowania cywilnego
4. Prawo obrotu elektronicznego w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014,
5. Zakupy ¬on line – szczególna regulacja obrotu,
6. Wolność słowa w internecie,
7. Licencje na oprogramowanie internetowe,
8. Status twórcy w internecie (filmiki na YouTube itp.) – klasyfikacja usług w PKD, opodatkowanie, udział w zyskach portalu,
9. Status uczestnika mediów społecznościowych – prawa autorskie do materiałów umieszczanych w sieci, ochrona prywatności, odpowiedzialność za aktywność w mediach,
10. Kryptowaluty,
11. Central bank digital currency
12. Obrót elektroniczny a rozwiązania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych,
13. Przestępstwa internetowe przeciwko mieniu (phishing, skimming itd.).
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środowiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.
K_U05 Student rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Oceniane są następujące elementy pisemnej wypowiedzi studenta: poziom wiedzy, rozumienia i poprawności interpretacyjnej materiału; poprawność odtwarzania interpretacji, sądów, opinii; stopień poprawności formułowania wniosków; poprawność języka.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – praca kompletna na poziomie 90-100%, logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, brak lub prawie całkowity brak niedostatków interpretacyjnych, terminologia poprawna; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita.
Literatura
K.Flaga-Gieruszyńska, Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, CH Beck, Warszawa 2019
K.Flaga-Gieruszyńska, E-obywatel. E-sprawiedliwość. E-usługi, CH Beck, Warszawa 2017,
K.Flaga-Gieruszyńska, E-sąd. E-finanse. E-praca, CH Beck, Warszawa 2020,
J.Janowski, Elektroniczny obrót prawny, Wolters Kluwer, Warszawa 2008
J.Janowski, Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów. Szanse i zagrożenia elektronicznego przetwarzania danych w obrocie prawnym i działaniu administracji, Difin 2009
M.Kępiński (red.), Własność intelektualna w obrocie elektronicznym, CH Beck, Warszawa 2015
L.Lai, Prawo sztucznej inteligencji, CH Beck, Warszawa 2020
D.Szostek, Nowe ujęcie dokumentu w polskim prawie prywatnym ze szczególnym uwzględnieniem dokumentu w postaci elektronicznej, CH Beck, Warszawa 2012
D.Szostek, Blockchain a prawo, CH Beck, Warszawa 2018,
D.Szostek, Legal tech. Czyli jak bezpiecznie korzystać z narzędzi informatycznych w organizacji, w tym w kancelarii oraz dziale prawnym, CH Beck, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: