Analiza informacji - moduł specjalizacji prawniczej 9.PR.Z5.7.MSP.AnIz
Treści programowe (wspólne dla warsztatów i wykładów, jednak realizowane od-
miennymi metodami dydaktycznymi, rozszerzone o pracę własną studenta w trakcie
warsztatów):
1. Wprowadzenie do analizy informacji.
2. Podstawy analizy informacji.
3. Metodyka analizy informacji.
4. Rozumowania w analizie informacji.
5. Źródła informacji.
6. Argumentacja i umiejętność jej przedstawiania.
7. Analiza informacji w sektorze prywatnym i publicznym.
8. Dezinformacja oraz zagrożenia związane z informacją.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz
ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W06 Student zna wybrane w toku studiów dziedziny prawa jak np. prawo finansowe, podatkowe, ochrony środo-
wiska, ochrony własności intelektualnej, prawo gospodarcze, prawo handlowe.
K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.
Umiejętności:
K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań,
działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U06 Student posiada umiejętność formułowania spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i
piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin naukowych.
K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i
osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu
prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism, wykorzystanie e-learningu
Warsztaty:
- Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych w czasie zajęć i wyrażanie własnego stanowiska co do poruszanej tematyki;
- Przygotowanie w grupach prezentacji multimedialnej w zakresie przydzielonego tematu wraz z jej przedstawieniem na forum oraz dyskusją. Ocena na
podstawie merytorycznego przygotowania treści oraz umiejętności prezentacji.
Wykład:
- Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, w tym pytania związane z załączonym do egzaminu materiałem źródłowym. Ocena na podstawie przydzielonej za poszczególne zadania punktacji.
Skala punktacji:
23 – 20 – bardzo dobry,
20 – 17 – dobry,
17 – 14 – dostateczny,
Poniżej 14 pkt – brak zaliczenia.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Aleksandrowicz T.R., Analiza informacji w administracji i biznesie, WSHiP,
Warszawa 1999.
2. Bex F., Arguments, Stories and Criminal Evidence. A Formal Hybrid The-
ory, Springer, Dordrecht 2011.
3. Konieczny J. (red.), Analiza informacji w służbach policyjnych i specjal-
nych, C.H. Beck, Warszawa 2012.
B. Literatura uzupełniająca:
1. Gdak I, Analiza materiału dowodowego w procesie karnym, Instytut Wydawni-
czy EuroPrawo, Warszawa 2018.
2. Heurer R.J. jr, Psychology of Intelligence Analysis, Center for the Study of In-
telligence, Washington 1999.
3. Konieczny J., Wprowadzenie do bezpieczeństwa biznesu, Konsalnet, War-
szawa 2004.
4. Tecuci G., Schum D., Marcu D., Boicu M., Intelligence Analysis as Discovery
of Evidence, Hypotheses, and Arguments: Connecting the Dots, Cambridge
University Press, Cambridge 2016.
5. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: